Tallentaminen ja tiedon jakaminen

Yliopistolla on mahdollisuus käyttää erilaisia verkkolevyjä joko omaan tai ryhmätyöskentelyyn sekä yliopiston koneilla että omilla kotikoneilla. Työtiedostoja voi tallentaa koti- ja ryhmätallennustilojen lisäksi omalle koneelle tai ulkoisille tallennusvälineille. Tallennusvälineiden ominaisuudet eroavat toisistaan. Osa on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön ja osa soveltuu tiedon jakamiseen muiden kanssa.  Tällä sivulle on koottu linkkejä tarkempiin ohjeisiin.

Tallennuksesta kerrotaan enemmän Opiskelijan digitaidoissa.

Tallentaminen työasemalle

Mikäli tarvitset tilapäisesti tallennustilaa isommille tiedostoille, voit käyttää koneen kovalevyllä sijaitsevaa kansiota C:\LocalData\ktunnus (Windows 10). Näistä kansioista ei kuitenkaan oteta varmuuskopioita, joten siihen ei kannata luottaa ainoana tallennuspaikkana! Et myöskään pääse näihin kansioihin käsiksi miltään muulta tietokoneelta.

Tallennus omaan kotihakemistoon

Jokaisella yliopistolaisella on käytössä HY:n kotihakemisto (Z-levy yliopiston koneilla). Se on suositeltavin verkkotallennuspaikka, sillä se on henkilökohtainen eli muut käyttäjät eivät pääse käsiksi sen sisältöön, ja siitä otetaan automaattiset varmuuskopiot joka yö. Pääset kotihakemistoosi HY:n lisäksi mistä tahansa maailmassa. Sinne on varattu 100 gigatavua levytilaa.

Huomaa, että yliopiston Windows-työasemilla Documents-hakemisto sijaitsee Z-levyn alihakemistossa My Documents ja työpöytä (Desktop) Z-levyn alihakemistossa Desktop.

Kotihakemiston etäkäyttö

Kotikoneeltasi on mahdollistaa muodostaa etäyhteys kotihakemistoosi. Voit käsitellä hakemiston tiedostoja ja kansioita täysin normaalisti. Kaikki etäyhteydellä tekemäsi muutokset säilyvät.

Tallennus ryhmätallennustilaan

Tietotekniikkapalvelut tarjoaa yliopiston yksiköille ja työryhmille mahdollisuuden säilyttää ja jakaa yhteisiä dokumentteja erillisessä ryhmätallennustilassa. Se on ryhmän turvallinen tallennustila, joka on ainoastaan nimettyjen henkilöiden käytettävissä. Henkilökuntaan kuuluva voi tilata tallennustilan ryhmänsä käyttöön RYHTI-työkalun tilauslomakkeella. Ryhmätallennustilasta ja sen käyttöönotosta voit lukea lisää tästä ohjeesta.

Kun palvelukoordinaattori on luonut ryhmätallennustilan, saat sen näkyviin omalle koneellesi.

Umpio-tallennustila

Pilvitallennus OneDrive for Business

• Ohje (Ryhmän tiedostojen jakaminen pilvessä)

USB-muistit ja ulkoiset kiintolevyt

USB-muistit ja ulkoiset kiintolevyt ovat varsin näppäriä tapoja säilöä dataa. Muistathan kuitenkin varmuuskopiot, ja pidä hyvää huolta tallennusvälineestäsi. Yliopiston löytötavaroissa on vuosittain satoja muistitikkuja.

Funet FileSender

Funet FileSender on suurten (jopa useiden gigatavujen kokoisten) tiedostojen jakamiseen tarkoitettu selainpohjainen verkkopalvelu. Palvelu ei ole tarkoitettu tiedostojen pysyväissäilytykseen, vaan tiedostot poistuvat jaosta määräajan kuluttua. FileSenderin rajoituksena on se, että kerrallaan voi lähettää vain yhden tiedoston. Voit kuitenkin pakata useita tiedostoja yhdeksi zip-paketiksi ja lähettää sen.

Ryhmätyöskentelyn tueksi

Edellä mainitut palvelut sopivat omien töiden tallentamiseen joko omaan käyttöön tai ryhmän kesken. Jos haluat muokata samoja dokumentteja yhdessä muiden kanssa, kannattaa tutustua myös erityisesti ryhmätyöskentelyä helpottaviin ohjelmiin ja palveluihin. Kyseiset ohjelmat sopivat hyvin alustavaan luonnosteluun, ideointiin ja jaettujen muistiinpanojen tekemiseen. Esimerkiksi OneDrive-palvelussa samaa dokumenttia voi pitää avoimena usea käyttäjä ja dokumenttiin tehdyt muutokset näkyvät reaaliaikaisesti muille.
Ryhmätyöskentelyn apuvälineistä kerrotaan Opiskelijan digitaidoissa.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?