Käyttäjätunnukset

Käyttäjätunnukset

Jokainen yliopistolainen tarvitsee työnsä tai opintojensa suorittamiseksi käyttäjätunnuksen ja siihen liittyvän salasanan Helsingin yliopiston tietojärjestelmien käyttöön. Ensisijainen käyttäjätunnus on ns. AD-tunnus, jolla kirjaudutaan yliopiston koneille sekä kaikkiin yleisimpiin verkkopalveluihin, kuten sähköpostiin sekä Flammaan.

Muita tunnuksia ovat esimerkiksi kurssi- ja konferenssitunnukset, vierailijoille tarkoitetut tunnukset ja maksulliset käyttäjätunnukset. Tarkemmin erilaisista tunnuksista kerrotaan täällä.

Kirjautuminen yliopiston palveluihin 

  • Perusmuodolla (ns. kasitunnus) kirjaudutaan lähes kaikkiin yliopiston palveluihin: rkeskiva
  • eduroam-tunnus: käyttäjätunnus@helsinki.fi (esim. rkeskiva@helsinki.fi)  TAI käyttäjätunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
  • Office 365 -tunnus: käyttäjätunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
Huom. Tunnuksen toimimattomuus voi johtua myös esimerkiksi väärästä salasanasta, vanhentuneesta tunnuksesta tai suorittamatta jääneestä tietoturvatestistä.

Miten saan käyttäjätunnuksen

Käyttäjätunnuksen voimassaolo

Käyttäjätunnus on voimassa määräajan. Voimassaolo jatkuu normaalitilanteessa automaattisesti, mutta joissain tapauksissa voimassaoloa täytyy itse säännöllisesti jatkaa. Käyttäjätunnukset poistuvat työsuhteen tai opiskelun päättyessä. Myös väliaikainen poissaolo töistä tai opinnoista tarkoittaa valtuuksien menetystä.

Opiskelijat

Opiskelijoiden käyttövaltuudet ovat voimassa läsnäolosta riippuen lukukauden tai lukuvuoden kerrallaan.

  • Koko lukuvuodeksi tai kevätlukukaudeksi ilmoittautuneilla 30.9. saakka
  • Syyslukukaudeksi ilmoittautuneilla 31.1. saakka

Valmistuminen kesken lukukauden ei lopeta käyttäjätunnuksen voimassaoloa. Jos esimerkiksi valmistut lokakuussa, käyttäjätunnuksesi pysyy voimassa tammikuun loppuun asti.

Opiskelijoiden ja tohtorikoulutettavien ym. poissaolevaksi ilmoittautuminen (Opiskelijan ohjeet)

Jos olet läsnäoleva opiskelija, mutta käyttäjätunnuksesi on lukkiutunut, syynä on todennäköisesti tekemätön yliopistolaisen tietoturvatesti. Ota yhteyttä IT-Helpdeskiin testin suorittamiseksi ja käyttäjätunnuksen avaamiseksi.

Henkilökunta

Henkilökunnan käyttäjätunnukset ovat voimassa korkeintaan 1,5 vuotta kerrallaan. Määräaikaisilla työntekijöillä voimassaolo on sidottu työsuhteen kestoon. Voimassaolo päättyy 28 päivää työsuhteen päättymisen jälkeen. Valtuudet ovat kuitenkin voimassa enintään 1,5 vuotta kerrallaan.

Lisätietoja käyttäjätunnuksen voimassaolosta

Tarkista käyttäjätunnuksen tiedot

Omien käyttölupiesi tiedot voi tarkistaa tällä työkalulla tai vaihtoehtoisesti Flammassa (omat tiedot).

Salasanan vaihtaminen

Voit vaihtaa salasanasi verkossa. Sinulla pitää olla voimassa oleva käyttäjätunnus tai sinun pitää olla hakenut sitä. Salasanan vaihtaminen tapahtuu eri tavalla riippuen siitä, muistako salasanasi vai oletko unohtanut sen.

Mitä tapahtuu, kun tunnus vanhenee

Käyttäjätunnukseni päättyy
Ohjeita käyttäjätunnuksen päättymisen vaikutuksista: kirjautuminen yliopiston palveluihin, sähköposti, omien tiedostojen kopiointi muualle.

Vanhentuneen käyttäjätunnuksen palauttaminen
Voit ottaa vanhentuneen käyttäjätunnuksen uudelleen käyttöön. Palauttaminen on mahdollista enintään yhden vuoden ajan valtuuden umpeutumisesta.

Yhteyshenkilöt käyttäjätunnusasioissa

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?
Takaisin ylös