Kevyttunnus

Kevyttunnus on tarkoitettu erityisesti yliopiston ulkopuolisille henkilöille, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja jotka tarvitsevat pääsyn johonkin tunnistautumista vaativaan yliopiston palveluun. Tällaisia henkilöitä ovat esimerkiksi konsultit ja esittelijät, joille tarvitaan pääsy Wikiin tai Flammaan sekä Moodle-kursseille osallistuvat yliopiston ulkopuoliset opiskelijat.

huom! Jos käyttäjällä on suomalainen henkilötunnus, tulee hakea käyttäjätunnus allekirjoitetun hakemuksen kautta.

Jos tarvitset yliopistolla vain langattoman verkon käyttöösi, suositeltu tapa on käyttää eduroamia tai HelsinkiUni Guest -vierailijaverkkoa.

Kevyttunnuksen hakeminen

Työntekijä voi tilata kevyttunnukset (ja muut erikoistunnukset) e-lomakkeella ilman erillistä hyväksyntää. Voit tilata samalla lomakkeella joko yhden tai useita tunnuksia valitsemalla Haettava käyttäjätunnus -valikosta oikean vaihtoehdon. Saat sähköpostiisi ohjeet, kun hakemuksesi on käsitelty.

Opiskelijan pitää neuvotella erikoistunnuksista opintoneuvojan kanssa.

Yleistä kevyttunnuksesta

Kevyttunnuksella voi käyttää mm. seuraavia yliopiston palveluita:

Kevyttunnuksella ei pääse kirjautumaan yliopiston työasemille, langattomiin verkkoihin eikä ryhmätallennustiloihin. Tunnuksella ei voi tulostaa yliopiston tulostimille eikä sillä ole omaa sähköpostiosoitetta tai kotihakemistoa.

Huom! Kevyttunnuksen ja sen salasanan vanhenemisesta ei tule ilmoituksia. Jos tarvitset tunnusta pidempään, huolehdi itse, että tunnus pysyy aktiivisena.

Suomalaisen Haka-luottamusverkoston jäsenet voivat kirjautua mm. Moodleen ja Wikiin oman korkeakoulunsa käyttäjätunnuksilla. Tällöin vierailijalle ei tarvitse hankkia kevyttunnusta.

Muiden korkeakoulujen vierailijat voivat käyttää langatonta eduroam-vierailijaverkkoa oman korkeakoulunsa käyttäjätunnuksilla, jos korkeakoulu on osa eduroam-verkostoa.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?