Langattomat verkot Helsingin yliopistolla

Langattomat verkot Helsingin yliopistolla

Yliopistolla on useampi langaton verkko:

• HelsinkiUni-verkko on tarkoitettu yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleville henkilöstön Windows-kannettaville.

• Eduroam on kansainvälinen langaton verkkovierailupalvelu henkilökunnalle, opiskelijoille ja eduroam-verkostoon kuuluville jäsenille. Eduroamia voi käyttää niin tietokoneilla kuin mobiililaitteilla.

• HelsinkiUni Guest -vierailijaverkko on tarkoitettu käyttäjille, joilla ei ole yliopiston tunnuksia eikä pääsyä eduroam-verkkoon.

Huom! Yliopiston tietojärjestelmien käyttösäännöt kieltävät muiden kuin yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevien laitteiden kytkennän langallisella yhteydellä yliopiston verkkoon (pl. laboratoriokoneiden kytkeminen suljettuihin laboratorioverkkoihin langallisella yhteydellä). Et saa kytkeä itse hankkimiasi omia laitteitasi tai muita keskitetyn ylläpidon ulkopuolella olevia laitteita (esim. erikoiskäyttöön yliopistolle hankitut, keskitetyn ylläpidon ulkopuoliset laitteet) yliopiston verkkoon langallisella yhteydellä. IT-Helpdesk ei käsittele pyyntöjä keskitetyn ylläpidon ulkopuolella olevien laitteiden kytkemisestä yliopiston verkkoon langallisella yhteydellä.

Jos tarvitset verkkoyhteyden omalla laitteellasi yliopiston kampuksilla, voit yhdistää laitteesi joko eduroam- tai HelsinkiUni Guest -yhteyden avulla verkkoon. Langaton eduroam-verkko toimii myös vieraillessasi korkeakouluissa Suomessa ja maailmanlaajuisesti.

HelsinkiUni

Uusi langaton Helsingin yliopiston ylläpitämä yleisverkko, jota alkuvaiheessa (syksyllä 2022) käyttävät yliopiston keskitetysti ylläpidetyt Windows-työasemat. Verkkoon ei kirjauduta erikseen, vaan verkon saa käyttöön automaattisesti, kun asetukset ovat asentuneet koneelle.

Huom! HelsinkiUni-verkko näkyy langattomien verkkojen luettelossa yliopiston kampusalueella kaikilla laitteilla, mutta se toimii vain yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevilla henkilöstön Windows-kannettavilla (automaattisesti). Et siis voi liittyä verkkoon yliopiston tunnuksillasi erikseen tai esimerkiksi Mac-kannettavilla tai älypuhelimilla.

HelsinkiUni-verkon kattavuus on periaatteessa sama kuin eduroamilla, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta:

• Biomedicum Meilahdessa
  • Suu- ja hammaskeskus Meilahdessa
  • Viikin normaalikoulu ja Helsingin normaalilyseo

Eduroam

Eduroam on kansainvälinen langaton verkkovierailupalvelu henkilökunnalle, opiskelijoille ja eduroam-verkostoon kuuluville jäsenille.  Verkon saa käyttöön geteduroam-sovelluksella. Samalla yliopiston tunnuksella pääset kirjautumaan yliopistoissa ja oppilaitoksissa ympäri maailman.

Katso eduroam.org-sivustolta missä kaikkialla eduroam toimii

HUOM! Eduroam vaatii käyttäjätunnuksen muodossa kayttajatunnus@helsinki.fi (esim. rkeskiva@helsinki.fi). Pelkkä päätteetön käyttäjätunnus (esim. rkeskiva) ei toimi.

Yliopiston käyttäjätunnuksen salasanan vaihdon jälkeen sinun on tunnistauduttava uudestaan eduroamiin!

Ohjeet eduroamiin liittymiseen laitteistoittain:

Asetustiedostojen lataukset mobiililaitteille ja Windowsille geteduroam-sivustolta.

HelsinkiUni Guest - vierailijaverkko

Vierailijaverkko käyttäjille, joilla ei ole yliopiston tunnuksia eikä pääsyä eduroam-verkkoon. Verkkoa voi käyttää myös eduroam-asetusten asentamiseksi omalle päätelaitteelle.

Lue tarkemmat ohjeet HelsinkiUni Guest -verkon käyttöön

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?