Tutkimuksen tueksi

Tutkimuksen tueksi

Yliopistolla on tutkimuksen ja yhteistyön erikoistarpeisiin tallennustiloja, tiedon käsittely-ympäristöjä, teholaskentapalveluita ja ratkaisukonsultointia. Tältä sivulta löytyy linkkejä tarkempiin ohjeisiin ja esittelyihin. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Suosittelemme perehtymään myös taulukkoon, jonka avulla voit saada nopean yleiskuvan tarjolla olevista palveluista ja niiden soveltuvuudesta esim. luottamukselliselle aineistolle.

Tallennustilat ja tiedostojen jakaminen

Kotihakemisto

HY:n käyttäjätunnukseen sidottu henkilökohtainen tallennustila.

Ryhmätallennustila

HY:n omaan palvelinympäristöön kuuluva verkkotallennustila, joka on valinnaisen käyttäjäryhmän käytettävissä HY:n sisäisesti.

Onedrive

Henkilökohtainen tallennustila Microsoft Office 365 -pilvipalveluympäristössä, josta tiedostot ovat myös jaettavissa

Teams

Microsoft 365 -pilvipalveluympäristöön sisältyvä yhteistyöalusta, jossa voi perustaa työryhmiä ja jakaa tiedostoja myös HY:n ulkopuolisten yhteistyötahojen kanssa

Palvelimet

Tietotekniikkakeskus tarjoaa räätälöityjä Linux ja Windows –palvelimia tilauksesta HY:n sisäiseen käyttöön

Dept-hakemisto

Yksikkötasolla hankittu ryhmätallennustilaa vastaava tila suuriin tallennustilatarpeisiin.

Datacloud

  • HY:n omaan palvelinympäristöön kuuluva S3–rajapintaa hyödyntävä object storage.
  • Soveltuu ei-arkaluontoiselle tutkimusaineistolle ja muistuttaa toiminnallisuuksiltaan kaupallisia pilvipalveluita
  • Tiedostoja ei muokata suoraan Datacloudissa eli ei sovellu työlevyksi
  • Yhteydenotot: datacloud@helsinki.fi

Datapankki

Aineistot, jotka eivät ole aktiivisessa tutkimuskäytössä voi laittaa säilöön Helsingin yliopiston Datapankkiin. Datapankki tarjoaa yliopiston piirissä tuotetuille digitaalisille tutkimusaineistoille tallennuspaikan 5–15 vuodeksi. Tutkimusaineistoja säilytetään Datapankissa jäädytettyinä, eli niiden sisältöä ei muokata säilytyspalvelussa.

Lue lisää tutkimusdatan pitkäaikaistallennuksesta IT-Helpdeskin ohjeesta

Data-arkisto

Helsingin yliopiston Data-arkisto (PAS-palvelu) turvaa yliopiston piirissä tuotettujen digitaalisten tutkimusaineistojen säilymisen. Tutkimusaineistoja säilytetään Data-arkistossa jäädytettyinä, eli niiden sisältöä ei muokata säilytyspalvelussa. Säilytyspalvelu on tutkijoille maksuton.

Lue lisää Data-arkistosta

Etätyöpöydät ja laskentaympäristöt

VDI

Virtuaali- eli etäkäytettävät työpöydät sekä Linux- että Windows-käyttöjärjestelmillä

WVD

Virtuaalinen yliopisto-Windows- peruskäyttöön

Laskentaklusterit

Tietotekniikkakeskuksen IT for Science -ryhmä tarjoaa laskentakapasiteettia ja muita edistyneitä palveluita tutkimuksen tarpeisiin

Kyselysovellukset

E-lomake

Helppokäyttöinen lomakesovellus kyselyihin jotka eivät sisällä arkaluontoista aineistoa

RedCAP

Edistyneempi kysely- ja datankeruusovellus joka soveltuu myös arkaluonteiselle aineistolle on myös HY:llä käytettävissä.

Versionhallinta

HY tarjoaa Gitlab-versionhallintaympäristön (esim. ohjelmistokehityksen tarpeisiin) osoitteessa version.helsinki.fi

Vierailevat tutkijat ja käyttöluvat

Ohjeet koskien mm. vierailijoiden käyttölupa-asioita

Huom! Osa HY:n palveluista (esim. Windows-etätyöpöydät ja Umpio) vaativat Microsoft-lisenssitason korotuksen HY:n vakituiseen henkilökuntaan kuulumattomilta käyttäjiltä.
 

Ratkaisukonsultointi

Tietotekniikkakeskus tarjoaa ratkaisukonsultointia yksiköiden ja tutkimusryhmien erityistarpeisiin. Ratkaisukonsultoinnit ovat tyypillisesti pieniä, noin 1–5 työpäivän mittaisia toimeksiantoja, joiden tavoite on tuottaa asiakkaalle ratkaisuehdotus, jonka mukaan edetä tietoteknisen tarpeen täyttämiseksi. Tyypillisiä ratkaisukonsultoinnin kohteita ovat esimerkiksi markkina- ja tarvekartoitukset, tutkimusdatan tallennustarpeet, pienimuotoiset tietojärjestelmät ja muut laajemmat hankinnat.

Yhteydenotot IT-Helpdeskin kautta: helpdesk@helsinki.fi

Generatiivinen tekoäly yliopistolla

Tutustu Helsingin yliopiston ohjeistukseen generatiivisen tekoälyn käytöstä

Tutustu myös yliopistolaisten omaan CurreChat -tekoälyyn

  • CurreChat on yliopistolaisten käyttöön luotu generatiivisen tekoälyn työkalu. CurreChat käyttää OpenAI:n kehittämiä suuria kielimalleja, jotka sijaitsevat Helsingin yliopiston Microsoft Azure -pilvipalvelussa EU-alueella. Palveluun syötettyjä tietoja ei käytetä kielimallin jatkokouluttamiseen. Käyttäjistä ei myöskään välity tunnistetietoja kielimallille. 

CSC:n palvelut

Kansallinen laskentakeskus CSC tarjoaa korkeakoulujen käyttöön monenlaisia laskenta- ja tallennusratkaisuja. Palvelut ovat maksuttomia tutkimusprojekteille, mutta vastuussa olevan tutkijan on kuuluttava korkeakouluun, jolla on oikeus käyttää palveluita.

IDA

Tallennustila soveltuu harvoin muuttuvalle tutkimusdatalle, joka ei ole arkaluontoista

Allas

CSC:n palvelinympäristöön kuuluva S3-rajapintaa hyödyntävä object storage.

SD Connect & SD Desktop

CSC:n palvelinympäristössä toimiva arkaluontoisen datan käsittely- ja tallennusympäristö

CSC:n pilvilaskentaympäristö

CSC:n suurteholaskentaympäristö

eDuuni

Wiki- ja yhteistyöalusta myös organisaatiorajat ylittäville projekteille

Tutkimusdatanhallinnan itseopiskelukurssi

  • Suomenkieliseen tutkimusdatanhallintakurssiin pääset tutustumaan tästä linkistä
  • Kirjaudu kurssialustalle (e-learn.csc.fi) HAKA-tunnuksilla (valitse listalta Helsingin yliopisto).
  • Kurssi jakautuu kuuteen osioon, jotka käyvät datanhallinnan elinkaaren läpi:
    • 1) Johdanto
    • 2) Datanhallinnan suunnittelu
    • 3) Datan keruu, dokumentointi ja organisointi
    • 4) Datan analysointi ja tallennus projektin aikana
    • 5) Datan julkaiseminen
    • 6) Löydettävyys ja uudelleenkäyttö
    • Osiot sisältävät tekstiä, videoita sekä dioja. Jokaisen osuuden lopuksi on tietovisa, jossa pääsee testaamaan osaamistaan ja kurssin lopuksi saa kurssitodistuksen.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?
Takaisin ylös