Generatiivinen tekoäly yliopistolla

Suuriin kielimalleihin perustuvat generatiiviset tekoälyt ovat nousseet viime vuosina yleiseen tietoisuuteen. Tyypillisiä käyttökohteita ovat muun muassa tekstin generointi ja muokkaus (ChatGPT, Google Gemini) sekä erilaiset kuvia muodostavat työkalut (Dall-E, Midjourney). Generatiivista tekoälyä voidaan hyödyntää myös muunlaisen sisällön luonnissa ja käsittelyssä. Helposti saatavilla olevien työkalujen kirjo kasvaa päivä päivältä, minkä vuoksi jokaisen yliopistolaisen on tärkeä ymmärtää, kuinka niitä käytetään turvallisesti ja vastuullisesti.

Generatiivisen tekoälyn vastuullinen käyttö edellyttää yliopiston tekoälyperiaatteiden tuntemista. Tutustu tekoälyperiaatteisiin Flammassa

Helsingin yliopistolla ei ole laajaan organisaatiokäyttöön tarkoitettua generatiivisen tekoälyn ratkaisua, mutta suosittujen GPT-mallien (GPT3.5 ja GPT4) käyttö onnistuu henkilökunnalle sekä opetuskäyttöön rajatussa CurreChatissa. Curre sijaitsee Microsoftin pilvessä ja siellä voidaan käsitellä yliopiston Tietoturvapolitiikassa kuvattuja julkisia ja sisäisiä tietoja (ks. 6.6 Pilvipalvelujen tietosuoja- ja tietoturvaperiaatteet). CurreChatissa ei saa käsitellä tietoturvapolitiikassa kuvattuja luottamuksellisia tai salaisia tietoja.

CurreChatin löydät osoitteesta https://curre.helsinki.fi/chat.

Joissain olosuhteissa on mahdollista käyttää myös Helsingin yliopiston ulkopuolisia tekoälyratkaisuja, kunhan sen tekee HY:n pilvipalvelu- ja tekoälyperiaatteita noudattaen. Tutustuthan kuitenkin huolellisesti sivun alaosasta löytyvään osioon usein kysytyistä kysymyksistä ja etenkin kohtaan "Voinko käyttää työssäni HY:n ulkopuolisia tekoälypalveluja?”

Tukea generatiivisiin tekoälyihin liittyvissä kysymyksissä saat IT-Helpdeskistä.

Usein kysytyt kysymykset

Saanko käyttää generatiivista tekoälyä työssäni?

Onko generatiivisen tekoälyn käyttö turvallista?

Miten saan ChatGPT:n/generatiivisen tekoälyn käyttööni?

IT-Helpdesk auttaa generatiivisiin tekoälyihin liittyvissä kysymyksissä.

Onko CurreChatin käyttö turvallista?

Helsingin yliopisto suosittelee käyttämään ensisijaisesti CurreChatia:

Kuinka voin luoda kuvia tekoälyllä? Onko yliopistolla olemassa palvelua kuvien luontiin?

• Helsingin yliopistolla ei ole tarjolla generatiivista tekoälyä kuvien luontiin. Tällä haavaa ainoa keino tekoälykuvien luomiseen on turvautua johonkin HY:n ulkopuoliseen palveluun. Tunnettuja hyväksi havaittuja palveluja ovat muun muassa perustasollaan maksuttomat Bing Image Creator sekä Leonardo.ai sekä maksullinen Midjourney. Huomaathan, että yliopisto ei kuitenkaan tue tai suosittele näiden palvelujen käyttöä, etkä voi käyttää syötteenä esimerkiksi työdokumenttejasi.
    •  Jos harkitset em. palveluiden käyttöä, tutustuthan seuraavaan kohtaan “Voinko käyttää työssäni HY:n ulkopuolisia tekoälypalveluja?”

Voinko käyttää työssäni HY:n ulkopuolisia tekoälypalveluja?

• Verkosta löytyy tällä haavaa lukuisia eri käyttöön tarkoitettuja generatiivisen tekoälyn palveluja, kuten vaikkapa ChatGPT, Bing Chat, Google Gemini, Midjourney tai vaikka Leonardo AI. Helsingin yliopisto ei tue tai suosittele ulkoisten tekoälypalveluiden käyttöä osana yliopistolla työskentelyä, mutta niitä on mahdollista kokeilla yksityishenkilönä. Tunnettujen palvelujen käyttö on pääsääntöisesti turvallista, kunhan muistaa huomioida seuraavat asiat:
      • Joudut rekisteröitymään palveluihin ja hyväksymään niiden käyttöehdot yksityishenkilönä.
      • Tutustu käyttöehtoihin hyvin: sieltä selviävät mm. palvelun hinta, kuka omistaa oikeudet tuotoksiin, voiko tuotoksia käyttää opiskelussa tai työssä, millainen oikeus palveluntarjoajalla on hyödyntää syötteitäsi tai generoimaasi dataa ja niin edelleen. Huomaathan, että palvelun tarjoajalla saattaa olla oikeus tallentaa ja hyödyntää kaikkia syötteitäsi esimerkiksi tekoälymallin opetuksessa.
      • Älä käytä ulkopuolisten tekoälyjen syötteenä mitään työhösi liittyviä aineistoja, lisenssin alaisia aineistoja (esim. opetusmateriaalia tai artikkeleita), henkilötietoja tai arkaluontoista dataa. Poikkeuksena aineistot, jotka ovat täysin julkisia, avoimia ja joiden lisenssi ei estä niiden käyttöä.

Onko yliopistolla muita generatiivisen tekoälyn palveluita kuin CurreChat?

Opi aiheesta lisää

Seuraavista linkeistä löytyy itseopiskeluaineistoa aiheesta:

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?