Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Päivitetyissä ohjeissa on listattu ohjeet, joiden päivitykset vaikuttavat oleellisella tavalla ohjelmien tai palveluiden käyttöön ja käyttäjien toimintaan. Näiden lisäksi teemme jatkuvasti ohjeisiin pienempiä päivityksiä, tarkennuksia ja korjauksia, joita tähän ei ole listattu. Sivulta löydät myös tietoa ajankohtaisista IT-asioista sekä vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi näytämme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.
Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta emme tarjoa neuvontaa.
Uudet ohjeet
Päivitetyt ohjeet
- EduVPN Helsingin yliopistolla
- Yliopiston wikin peruskäyttö ja wikisivuston luominen
- Kalentereiden synkronointi
- Eduroam yliopiston Windows-koneissa
- Atlas.ti-lisenssin aktivitointi
- Keskitetysti hallinnoidun iOS-mobiililaitteen käyttöönotto
- Ryhmienhallintatyökalu IAM
- Tallentaminen ja tiedon jakaminen
- Käyttäjätunnukset
- ID Point
Päivitetyissä ohjeissa on listattu ohjeet, joiden päivitykset vaikuttavat oleellisella tavalla ohjelmien tai palveluiden käyttöön ja käyttäjien toimintaan. Näiden lisäksi teemme jatkuvasti ohjeisiin pienempiä päivityksiä, tarkennuksia ja korjauksia, joita tähän ei ole välttämättä listattu.
Ajankohtaista
Vanhat Mac-tietokoneet poistetaan käytöstä 31.1.2026 – palauta vanha Mac-laitteesi mahdollisimman pian!
Tietotekniikkakeskus poistaa käytöstä vanhat yliopiston Mac-tietokoneet, joiden tuki on päättynyt ja joille ei voi asentaa vuoden 2025 syksyllä julkaistua macOS Tahoe 26 -käyttöjärjestelmää. Vanhojen, tuen ulkopuolelle jäävien yliopiston Mac-koneiden käyttö estetään keskitetysti 31.1.2026 klo 16. Lue Flamman tiedotteesta miten selvität, koskeeko tämä laitettasi ja kuinka toimia, jos sinun tarvitsee tilata uusi laite (vaatii kirjautumisen).
OpenVPN poistui käytöstä 29.10.2025 - ota korvaava eduVPN käyttöösi
OpenVPN uh-vpn-allroute ja uh-vpn-helsinkifi-only -yhteysvaihtoehdot on poistettu käytöstä yliopiston keskitetysti ylläpidetyiltä tietokoneilta 29.10.2025 alkaen. Nämä yhteysvaihtoehdot on poistettu toimimasta myös kotikäyttäjillä. OpenVPN-yhteydet korvaava, nopea ja turvallinen eduVPN-yhteys tuli käyttöön yliopistolla vuoden 2025 kesällä, sen käytöstä voit lukea lisää IT-Helpdeskin ohjeesta. Lisätietoa OpenVPN:n poistumisesta voit lukea Flamman tiedotteesta (vaatii kirjautumisen).
Viva Engage poistuu käytöstä 3.3.2026 – käytä Teamsia ja seuraa Flammaa
Yliopistolla pitkään käytössä ollut viestintäalusta Microsoft Viva Engage (ent. Yammer) poistuu käytöstä 3.3.2026. Viva Engage poistuu käytöstä, koska se ei enää ole aktiivisessa käytössä yliopistolla. Teams on korvannut Viva Engagen aiemmin täyttämän tarpeen pikaviestimenä sekä erilaisten ryhmien ja tiimien tiedonjaon ja yhteistyöskentelyn kanavana. Lue lisää Flamman tiedotteesta (vaatii kirjautumisen).
IT-Helpdeskin ohjesivusto on päivitetty toimimaan Drupal 11 -pohjalla
Olemme päivittäneet ja testanneet IT-Helpdeskin ohjesivuston toimimaan Drupalin versioon 11 syksyn aikana.
Kuukauden vinkit
Etsitkö tietoa tekoälystä?
Helsingin ylipistolla tekoälyn kanssa voidaan olla tekemisissä hyvin monessa roolissa. Voit olla uuden tekoälyjärjestelmän tai -mallin käyttöönottaja, käyttäjä, kouluttaja tai käytön kohde. Jos tunnet olevasi eksyksissä tekoälyviidakossa tai haluat selvittää, mitä tekoälytyökaluja yliopistolla on käytössä, IT-Helpdeskin ohje Generatiivinen tekoäly yliopistolla on oivallinen paikka aloittaa tiedonhaku. Tämän lisäksi voit lukea lisää Flamman sivulta Tekoäly ja sen käyttö yliopistolla (vaatii kirjautumisen).
Katso 2.10. järjestetty Digiturva yliopistolla -webinaari tallenteena
Tietotekniikkakeskus järjesti Euroopan Kyberturvallisuuskuukauden alkajaisiksi 2.10.2025 Digiturva yliopistolla -webinaarin erilaisista digiturvallisuuteen liittyvistä ajankohtaisista aiheista. Jos et ehtinyt osallistua webinaariin livenä, voit katsoa tallenteen webinaarin Howspace-alustalta.
Tilastoja kesältä ja syksyltä 2025
IT-Helpdeskin ohjesivuston viisi luetuinta ohjetta heinäkuusta lokakuuhun 2025:
- Opiskelijan käyttäjätunnuksen aktivointi (11 304 kävijää).
- Käyttäjätunnukset (8 889 kävijää).
- Yliopistolaisen tietoturvatesti (7 388 kävijää).
- Microsoft 365 -palvelut (5 866 kävijää).
- Salasanan vaihtaminen verkossa (4 934 kävijää).
- IT-ohjeiden katselukertoja oli heinäkuussa 33 516, elokuussa 81 117, syyskuussa 78 800 ja lokakuussa 62 271 kertaa.
- Ohjesivujen kautta on annettu palautteita, korjausehdotuksia tai ohjetoiveita heinäkuussa 16, elokuussa 19, syyskuussa 29 ja lokakuussa 35 kertaa.
- IT-Helpdeskiin lähetettiin tukipyyntöjä heinäkuussa 3 555, elokuussa 7 621, syyskuussa 6 808 ja lokakuussa 6 023 kertaa.
- IT-Helpdeskin ratkaisemia tukipyyntöjä oli heinäkuussa 3 255, elokuussa 6 521, syyskuussa 6 753 ja lokakuussa 5 867 kertaa.
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?