Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Sivulta löydät myös ajankohtaisia vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi kerromme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.
Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta emme tarjoa neuvontaa.
Uudet ohjeet
- Uusi ohje: Tekstittäminen ja litterointi -kokoomasivu
- Päivitetty ohje: Unitube - kysymyksiä ja vastauksia
- Päivitetty ohje: Zoom (Whiteboards-ohje uudistunut)
- Päivitetty ohje: Kun tietosi muuttuvat
Ajankohtaista
Koneesi ja käyttäjätunnuksesi tiedot yliopistovalikossa
Tiesitkö, että voit tarkistaa, koska yliopiston käyttäjätunnuksesi salasana vanhenee tai lähettää IT-Helpdeskiin tukipyynnön koneesi yliopistovalikon kautta? Osa yliopistovalikon ominaisuuksista riippuu siitä, onko koneesi käyttöjärjestelmä Windows, macOS vai Cubbli, joten lue ohjeesta tarkempia tietoja valikon käytöstä. Windows-koneissa voit tarkistaa valikosta myös koneesi takuuajan umpeutumispäivämäärän, Mac-koneissa sama tieto löytyy omenavalikon alta kohdasta Tietoja tästä Macista -> Lisätietoja... ("About This Mac" -> "More Info...").
Muistutus HelsinkiUni-langattomasta verkosta
HelsinkiUni-verkko näkyy langattomien verkkojen luettelossa yliopiston kampusalueella kaikilla laitteilla, mutta muistathan, että se toimii vain yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevilla henkilöstön Windows-kannettavilla (automaattisesti). Et siis voi liittyä verkkoon yliopiston tunnuksillasi erikseen tai esimerkiksi Mac-kannettavilla tai älypuhelimilla. Käytä siis muilla laitteilla ensisijaisesti eduroam-verkkoa langattomiin yhteyksiin.
Huomaathan myös, että eduroam-verkon sertifikaatti on vastikään päivittynyt. Muutos ei vaikuta HY:n keskitetysti ylläpidettyihin koneisiin, mutta lue lisää Flammasta kuinka toimia omien laitteiden kanssa.
Auta kehittämään IT-Helpdeskin ohjeita palautteella
Seuraamme aktiivisesti käyttäjiltä saamaamme palautetta ohjekohtaisesti ja laajemmin koko IT-Helpdeskin ohjesivustosta. Antamalla palautetta voit auttaa meitä kehittämään ohjeistustamme ja ohjesivustoamme parhaiten käyttäjiä palvelevaan suuntaan. Voit antaa palautetta joka ohjesivun alareunassa olevan "Anna palautetta" -kohdan "Kuinka parantaisit ohjeistusta? ->" -painikkeesta.
Yleisesti saamme paljon positiivista palautetta ohjeiden vaiheittaisuudesta ja selkeydestä, kuvituksesta, jaottelusta pikaohjeeseen ja laajempaan ohjeeseen sekä sivuston hyvästä hakutoiminnosta. Tässä muutamia poimintoja saamastamme palautteesta kuluneelta vuodelta:
"Ohjesivu on selkeä ja ohjeet ovat yksinkertaiset ja kattavat. Chatbot on fiksu."
"Usein ohjeet ovat yksityiskohtaiset ja sisältävät kuvakaappauksia, joiden avulla on helppo seurata ohjetta."
"Ohjeet ovat selkeitä ja niistä sai suoran vastauksen tai ratkaisun kysymyksiini."
"En osaa vaatia enempää."
Tilastoja
- IT-ohjeiden katselukertoja oli marraskuussa 47 034 kertaa.
- Ohjesivujen kautta on annettu palautteita, korjausehdotuksia tai ohjetoiveita marraskuussa 24 kertaa.
- IT-Helpdeskiin lähetettiin tukipyyntöjä marraskuussa 4 178 kertaa.
- IT-Helpdeskin ratkaisemia tukipyyntöjä oli marraskuussa 3 730 kappaletta.
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?