Palvelu yksiköille, jotka tarvitsevat tietokantatilaa omille sovelluksilleen.
Tietokantapalvelu on tarkoitettu yliopistojen yksiköiden omien, tietokantatilaa tarvitsevien sovellusten käyttöön. Palvelu sisältää teknisen alustan, järjestelmien teknisen ylläpidon, versiopäivitykset sekä varmistukset ja mahdolliset palautukset. Valikoimasta löytyvät Oracle-, MS SQL- ja PostgreSQL-tietokannat. Varsinaisen teknisen alustan lisäksi palveluun kuuluu neuvonta, joka kattaa korkeintaan yhden työpäivän mittaisen aloituskonsultaation, apua ongelmatilanteiden selvitykseen sekä tietoturvaseurannan ja tietoturvapoikkeamien selvittämisen. Myös palvelimien uusiminen ja versioiden vaihdosta johtuvat tietojen siirrot vanhoista kannoista uusiin sisältyvät palveluun. Tietokantoihin tallennetun tiedon käsittelyyn tarvitaan lisäksi jokin tietokantaan yhteydessä oleva ohjelmisto. Tarvittaessa ohjelmiston valintaan saa apua.
Palvelu hankitaan ottamalla yhteyttä tietotekniikkakeskukseen osoitteeseen atk-tietokannat@helsinki.fi. Yhteydenotosta pitäisi ilmetä ainakin tietokannan käyttötarkoitus, tarvittava tallennustila ja yhteyshenkilön tiedot.
Tietotekniikkakeskus vastaa siitä, että tietokanta-alustan järjestelmät ovat toimintakunnossa ja niistä käytetään ajantasaisia versioita. Myös tietokantojen varmistukset ja mahdolliset palautukset ovat tietotekniikkakeskuksen vastuulla. Asiakas vastaa tietokantaversion vaihdosta mahdollisesti aiheutuvista muutoksista omiin sovelluksiinsa.
Asiakkaan yhteyshenkilöille tarjottavasta tietokantoihin liittyvästä käyttäjätuesta huolehtii tietotekniikkakeskuksen tietokantapalveluryhmä (atk-tietokannat@helsinki.fi). Tietokantaa käyttävän ohjelmiston loppukäyttäjien tuesta vastaa palvelun tilannut yksikkö.
Taustapalveluja: Varmuuskopiointi, tietojärjestelmien valvonta, tallennustila palvelimelle ja palvelinylläpito. Rinnakkaisia palveluja: Palvelinylläpito, www-hotelli