Yliopiston verkkoyhteyksien ja tietojärjestelmien sekä erikseen sovittujen, yliopiston yksiköiden omien sovellusten valvonta.
Tietojärjestelmien valvonta sisältää tietotekniikkakeskuksen vikapäivystyksen. Vikapäivystyksen piiriin otetaan sekä tietotekniikkakeskuksen omia järjestelmiä että sopimuksen mukaan myös yliopiston yksiköiden ja muiden erikseen sovittujen yhteistyötahojen sovelluksia.
Järjestelmien tilaa seurataan erillisestä valvontajärjestelmästä. Valvonnasta vastaa vikapäivystäjä, jonka tavoittaa numerosta 0291 44444 arkipäivisin 8.00 - 22.00 ja lauantaisin ja sunnuntaisin sekä arkipyhinä 9.00 -18.00. Päivystysnumero on tarkoitettu järjestelmistä vastaaville IT-asiantuntijoille eikä siinä vastata Helpdesk-palveluun kuuluviin asioihin. Päivystäjä vastaa sovitun palvelutason mukaisesti häiriötiedotteiden tekemisestä, raportoinnista epäkuntoisen järjestelmän ylläpitäjille ja ilmoittaa katkotilanteista Helpdeskille, laajemmista häiriöistä myös tietotekniikan viestinnälle. Häiriötiedotteet julkaistaan Flamman ja Opiskelu-palvelun järjestelmätiedotteissa, Helpdeskin etusivulla ja status.helsinki.fi -sivulla. Vikatilanteessa päivystäjä seuraa korjausten etenemistä ja päivittää häiriötiedotteita tilanteen mukaan. Häiriöiden aikana Helpdesk vastaa järjestelmien peruskäyttäjien ohjeistuksesta vikapäivystäjän antamien tietojen pohjalta.
Valvontajärjestelmään voidaan määritellä palveluita myös itsepalveluperiaatteella. Siinä tapauksessa palvelun ylläpitäjät huolehtivat itse järjestelmänsä ongelmatilanteista.
Palvelun saat käyttöön ottamalla yhteyttä palveluvastaavaan tai yksikkösi asiakasvastaavaan. Tietotekniikkakeskuksen ulkopuolisten järjestelmien valvonnasta tehdään aina erillinen sopimus, jossa määritellään palveluiden tiedot, valvontataso ja toiminta vikatilanteissa. Asiakkaan on samassa yhteydessä nimettävä palvelun tai järjestelmän ylläpitäjä tai ylläpitäjät. Tarkempia ohjeita löydät Asiakasylläpitäjien ohjeista https://flamma.helsinki.fi/fi/group/it-ja-puhelin/tietojarjestelmaoppaat-ja-ohjeet
Järjestelmän tukemat tekniset valvontatavat on kuvattu Big Sister -järjestelmän dokumenteissa. Järjestelmä voi tuottaa havaitsemistaan ongelmista hälytyksiä sekä sähköpostilla että tekstiviesteillä.
Valvontapalvelun käyttäjä vastaa antamiensa ylläpitäjien yhteystietojen ja muiden tietojen pätevyydestä, ajantasaisuudesta ja päivittämisestä. Käyttäjällä tulee olla oikeus luovuttaa järjestelmät tietotekniikkakeskuksen valvontaan.
Valvontajärjestelmän teknistä tukea saa sähköpostilla osoitteesta atk-verkko@helsinki.fi. Palvelua hankittaessa tietoliikenneryhmä (atk-verkko@helsinki.fi) toimittaa tukimateriaalit palveluiden teknistä valvontaa varten.
Muut palvelut: Ratkaisukonsultointi, Helpdesk