CurreChat är ett verktyg för generativ artificiell intelligens som skapats för universitetets anställda och studerande. CurreChat använder stora språkmodeller som utvecklats av OpenAI och som finns i Helsingfors universitets Microsoft Azure-molntjänst inom EU. De uppgifter som matas in i tjänsten används inte för vidare träning av språkmodellen. Användarnas identifieringsuppgifter överförs inte heller till språkmodellen.
Snabbinstruktion
Behörigheter och inloggning
Personalen har automatiskt rättigheter till CurreChat.
På universitetets dator kan du komma direkt till tjänsten med en engångsinloggning.
Användning
I fältet för instruktioner anger du för vilken typ av användning du vill att texten ska produceras (till exempel ”officiellt utlåtande” eller ”hjälpsam assistent”).
I fältet för prompt beskriver du själva ärendet. Berätta vad ditt ärende är, och om det behövs några specifika uppgifter om ärendet kan du lägga till dem i texten. Ju noggrannare du beskriver syftet och temat i din prompt, desto större är sannolikheten att du får det slutresultat du vill ha.
Du kan använda önskat språk (t.ex. svenska) och få svar av CurreChat på det språk du ber om. Du kan alltså till exempel fråga på svenska och begära att få svaret på engelska.
Preciseringar och följdfrågor
När du har gett Curre en prompt kan du ställa preciserande frågor om samma tema utan att beskriva samma innehåll igen.
Nollställning vid byte av tema
När du byter tema rekommenderar vi att du nollställer Curre genom att klicka på Rensa-knappen. Dina tidigare promptar påverkar då inte nästa förfrågan.
Det är användaren som ansvarar för innehållet
Tänk på att det är ditt ansvar att kontrollera riktigheten hos det innehåll som genereras av AI innan du publicerar det.
Spara som e-post
Du kan spara svaren i din e-post.
CurreChat i undervisningen
CurreChat lämpar sig för undervisning både vad gäller dataskydd och funktioner. Utvecklingen av CurreChat fokuserar specifikt på undervisningsanvändning.
Läs mer i Instruktioner för undervisning: AI i undervisningen
Detaljerad hjälp
Videoinstruktion
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?