Generativa artificiella intelligenser som baserar sig på stora språkmodeller har blivit allmänt kända under de senaste åren. Typiska användningsområden är bland annat textgenerering och -redigering (ChatGPT, Google Gemini) samt olika verktyg som genererar bilder (Dall-E, Midjourney). Generativ AI kan också användas för att skapa och bearbeta andra typer av innehåll. Utbudet av lättillgängliga verktyg växer dag för dag, så det är viktigt att alla vid universitetet förstår hur man använder dem på ett säkert och ansvarsfullt sätt.
Ansvarsfull användning av generativ AI kräver kunskap om universitetets AI-principer. Du hittar AI-principerna i Flamma.
Helsingfors universitet har två lösningar för generativ artificiell intelligens för allmänt bruk: Microsoft Copilot with commercial data protection, som är avsedd för alla studerande över 18 år och anställda, samt CurreChat, som endast får användas av personalen och för undervisningsbruk. Båda tjänsterna bygger på OpenAI:s språkmodell GPT4. Copilot kan också användas för att skapa bilder med bildgenereringsmodellen Dall-E 3. Både Copilot och CurreChat är molntjänster som omfattas av dataskydds- och datasäkerhetsprinciperna för Helsingfors universitets molntjänster. HU:s dataskydds- och datasäkerhetsprinciper för molntjänster finns i Flamma.
Det finns skillnader i dataskyddet för tjänsterna:
- Copilot with commercial data protection är en offentlig molntjänst som produceras av Microsoft. Även om tjänsten är säker ur användarens perspektiv (konversationerna sparas inte och används inte för att träna språkmodellen), kan språkmodellen vid tidpunkten för användningen finnas utanför EU. Därför lämpar den sig endast för att behandla offentlig eller öppen information. Inga personuppgifter får behandlas i Copilot.
- CurreChat finns i Microsofts moln i EU. I Curre kan man utöver offentliga och öppna uppgifter även behandla interna uppgifter. Inga konfidentiella eller sekretessbelagda uppgift får behandlas i CurreChat.
Under vissa omständigheter är det också möjligt att använda externa AI-lösningar, om det sker i enlighet med HU:s principer för molntjänster och artificiell intelligens. Läs dock noggrant igenom avsnittet med vanliga frågor längst ner på sidan och i synnerhet punkten ”Kan jag använda externa AI-tjänster i mitt arbete?”
IT-Helpdesk ger stöd i frågor som gäller generativ AI.
Snabbinstruktion
Innehållsförteckning
Vanliga frågor
Får jag använda generativ AI i mitt arbete?
- Du får använda generativ AI, så länge din användning är i enlighet med universitetets AI-principer och du tar hänsyn till dataskydd på samma sätt som i alla molntjänster.
- Observera att om du använder AI-genererad information i ditt arbete är du själv ansvarig för att resultaten är korrekta.
- Om du använder andra tjänster än de som tillhandahålls av universitetet gör du det som privatperson. Då ska du vara särskilt uppmärksam på reglerna för användning av tjänsten och dataskyddet, och du får inte använda arbetsrelaterade dokument som input för AI-tjänsten. Läs avsnittet ”Kan jag använda externa AI-tjänster i mitt arbete?”
Är det tryggt att använda generativ AI?
- I princip ja. Observera ändå följande:
- Generativa AI-tjänster är praktiskt taget alltid molntjänster. Användaren ansvarar för att uppgifter som är känsliga, omfattas av GDPR, är licenserade eller av någon annan orsak inte hör hemma i en molntjänst inte behandlas i tjänsten (se 6.6 Molntjänsternas dataskydds- och datasäkerhetsprinciper).
- Generativa AI-tjänster ”hallucinerar” och klarar inte av att hålla sig till enbart fakta. Om du använder data som genererats av AI i studier, undervisning eller arbete ansvarar du själv för att kontrollera att de uppgifter som AI-tjänsten genererat är korrekta.
- Vi rekommenderar att du i första hand använder de AI-tjänster som stöds av universitetet, såsom Copilot with commercial data protection och CurreChat.
- Om du använder kommersiella molntjänster gör du det som privatperson. Se ”Kan jag använda externa AI-tjänster i mitt arbete?”
Hur får jag tillgång till ChatGPT/generativ AI?
- Om du är en studerande över 18 år vid Helsingfors universitet eller en medlem i personalen, kan du använda tjänsten Microsoft Copilot with commercial data protection utan kostnad. Via tjänsten kan du skapa text med språkmodellen GPT4 och bilder med bildgenereringsmodellen Dall-E 3. Läs anvisningarna för tjänsten och informationen om dess dataskydd innan du börjar använda den.
- Om du är anställd vid Helsingfors universitet eller tänker använda generativ artificiell intelligens i undervisningen, kan du också använda HU:s egen CurreChat. I CurreChat kan du skapa text med språkmodellerna GPT3.5 och GPT4, men den kan inte generera bilder.
- Om du vill använda generativ AI i undervisningen, fyll i formuläret på https://curre.helsinki.fi
- Studerande har i regel inte tillgång till tjänsten CurreChat, om inte läraren separat har begärt att få använda verktyget under sin kurs.
IT-Helpdesk hjälper till i frågor som gäller generativ AI.
Är det tryggt att använda CurreChat?
Helsingfors universitet rekommenderar att du i första hand använder CurreChat:
- CurreChat använder språkmodellerna GPT4 och GPT3.5 som fungerar i Microsoft Azure-molnmiljön. Dessa språkmodeller finns i EU. All text som matas in i CurreChat-tjänsten vidarebefordras till dessa språkmodeller för att få ett svar, men informationen sparas inte i systemen och används inte till exempel för ytterligare träning av språkmodellerna. Användarens inloggningsuppgifter (t.ex. användarnamn) överförs inte till språkmodellen. CurreChat-tjänstens administratörer kan inte se konversationerna på plattformen.
- Observera att CurreChat är en molntjänst. Öppna, offentliga och interna uppgifter som beskrivs i universitetets datasäkerhetspolicy (se 6.6 Molntjänsternas dataskydds- och datasäkerhetsprinciper) kan behandlas i tjänsten, men inte konfidentiella eller sekretessbelagda uppgifter.
Hur kan jag skapa bilder med artificiell intelligens? Har universitetet någon tjänst för att skapa bilder?
- Du kan skapa bilder med tjänsten Copilot with commercial data protection. Mer information om tjänsten och hur man skapar bilder finns på IT-Helpdesks hjälpsida.
- Det finns också många kommersiella bildgenereringstjänster som riktar sig till konsumenter, såsom Bing Image Creator och Leonardo.ai, som är avgiftsfria på basnivån, samt Midjourney, som är avgiftsbelagd. Observera dock att universitetet inte stöder eller rekommenderar användningen av dessa tjänster, och att du inte kan använda exempelvis arbetsdokument som input. Om du överväger att använda sådana tjänster, läs avsnittet ”Kan jag använda externa AI-tjänster i mitt arbete?”
Kan jag använda externa AI-tjänster i mitt arbete?
- På nätet finns många generativa AI-tjänster för olika ändamål, såsom ChatGPT, Bing Chat, Google Gemini, Midjourney och Leonardo AI. Helsingfors universitet stöder eller rekommenderar inte användning av externa AI-tjänster i arbetet vid universitetet, men man kan testa dem som privatperson. Som regel är det tryggt att använda kända tjänster, så länge du kommer ihåg att ta hänsyn till följande:
- Du måste registrera dig i tjänsterna och godkänna deras användningsvillkor som privatperson.
- Läs användningsvillkoren noggrant: där framgår bland annat tjänstens pris, vem som äger rättigheterna till det som genereras, om det som genereras kan användas i studier eller arbete, vilka rättigheter tjänsteleverantören har till din input eller de data du genererat och så vidare. Observera att tjänsteleverantören kan ha rätt att lagra och använda all din input, exempelvis för att träna AI-modellen.
- Använd inget material som anknyter till ditt arbete, material som omfattas av en licens (t.ex. undervisningsmaterial eller artiklar), personuppgifter eller känsliga data som input i externa AI-tjänster. Ett undantag är material som är helt offentligt och öppet, och vars licens inte förhindrar användning.
Har universitetet några andra tjänster för generativ artificiell intelligens än Copilot with commercial data protection och CurreChat?
- Ja! Universitetet har en språkmodellbaserad maskinöversättningstjänst, Kontra, som finns på https://translate.helsinki.fi. Kontra kan översätta text och PowerPoint-filer mellan engelska, svenska och finska. Tjänsten är begränsad till HU:s nätverk och kräver en VPN-anslutning. Kontra är en tjänst som finns i HU:s eget datacenter, och därför kan den tryggt användas även för att översätta arbetsdokument.
Läs mer om ämnet
Via följande länkar hittar du självstudiematerial om ämnet:
- Elements of AI – AI:ns grunder – MOOC
- Studiehelheter om AI vid Helsingfors universitet
- Artificial Intelligence collection
De flesta av kurserna är på engelska, så vi rekommenderar att du läser mer på den engelskspråkiga sidan.
Detaljerad hjälp
Videoinstruktion
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?