15.01.2025 - 14.41
Ingress
Inloggningstjänsterna för universitetets interna eduroam-förbindelser förnyades våren 2024 så att man måste logga in i tjänsten med hela användarnamnet som slutar på @helsinki.fi, det vill säga formatet rkeskiva@helsinki.fi. Nu överförs även eduroam-förbindelser utanför universitetet till den nya inloggningstjänsten från och med den 21 januari 2025.
- Om du arbetar utomlands eller någon annanstans utanför universitetets nätverk (t.ex. på Biomedicum på campus Mejlans) och tidigare har loggat in på eduroam med endast ditt korta användarnamn (t.ex. rkeskiva ), måste du söka din eduroam-inställningsprofil på nytt.
- Du kan också ladda ner en ny eduroam-installationsprofil till dig själv om du inte är säker på vilket format för användarnamnet du tidigare använt för att logga in på eduroam.
- Ändringen påverkar dig inte om du använder en Windows-, Mac- eller Cubbli-arbetsdator som underhålls centralt av universitetet, eftersom de nya inställningarna uppdateras automatiskt för dessa enheter.
Sök en ny eduroam-inställningsprofil på följande sätt:
- Ladda ner en eduroam-installationsprofil från webbplatsen Geteduroam
- Logga in på eduroam med ditt användarnamn med ändelsen @helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@helsinki.fi)
- Läs eduroam-instruktionerna för Mac-enheter
- Läs eduroam-instruktionerna för Cubbli i Cubbli-wiki (endast på engelska)
- Läs eduroam-instruktionerna för Windows-hemdatorer
Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT-Helpdesk:
- Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vardagar 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi