Det finns ett fel i universitetets AoVPN-enhetstunnel (Always on VPN) på grund av Windows-uppdateringarna i april, vilket gör att hemkatalogerna i Z: inte automatiskt är tillgängliga för studerande och anställda på universitetet då datorn startas. Hemkatalogen i Z: kan visas med en grön markering i File Explorer efter Windows-uppdateringen i april, men den fungerar inte utan att skapa en separat VPN-anslutning.
Med AoVPN-enhetstunneln avses den VPN-anslutning som framför allt är avsedd för underhåll av universitetets bärbara Windows-datorer och gör inloggningen enklare, den skapas automatiskt redan innan du loggar in på enheten. Med AoVPN-enhetstunneln är bland annat din hemkatalog automatiskt tillgänglig för dig på universitetets Windows-datorer utan en separat VPN-anslutning.
Under felsituationen kommer du åt din hemkatalog i Z: på din bärbara Windows-dator genom att skapa en OpenVPN-anslutning antingen med hjälp av uh-vpn-allroute- eller uh-vpn-helsinki-only-anslutningen. Se IT-Helpdesks instruktioner för att skapa en OpenVPN-anslutning. Vi utreder för närvarande felsituationen.
Obs!
Oavsett felsituationen rekommenderar vi av säkerhetsskäl att du installerar den senaste Windows-uppdateringen från Software Center så snart som möjligt. Du får också ett meddelande om uppdateringen direkt på din bärbara Windows-dator när den kan installeras. Installera uppdateringen vid en tidpunkt som passar dig, till exempel i slutet av arbetsdagen, så att det orsakar dig minst besvär. Uppdateringen kräver en omstart och tar cirka 10 minuter.
Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT Helpdesk:
- Chat (mån-fre 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tel: 029 41 55 555 (mån-fre 9–15, lna/msa)
- E-mail: helpdesk@helsinki.fi
Vi beklagar de olägenheter som felsituationen kan medföra!