Anslut din bärbara Windows-dator med OpenVPN för att använda hemkatalogen i Z: – Fel i AoVPN-enhetstunneln efter den senaste Windows-uppdateringen

19.04.2024 - 15.26

Det finns ett fel i universitetets AoVPN-enhetstunnel (Always on VPN) på grund av Windows-uppdateringarna i april, vilket gör att hemkatalogerna i Z: inte automatiskt är tillgängliga för studerande och anställda på universitetet då datorn startas. Hemkatalogen i Z: kan visas med en grön markering i File Explorer efter Windows-uppdateringen i april, men den fungerar inte utan att skapa en separat VPN-anslutning.

Med AoVPN-enhetstunneln avses den VPN-anslutning som framför allt är avsedd för underhåll av universitetets bärbara Windows-datorer och gör inloggningen enklare, den skapas automatiskt redan innan du loggar in på enheten. Med AoVPN-enhetstunneln är bland annat din hemkatalog automatiskt tillgänglig för dig på universitetets Windows-datorer utan en separat VPN-anslutning.

Under felsituationen kommer du åt din hemkatalog i Z: på din bärbara Windows-dator genom att skapa en OpenVPN-anslutning antingen med hjälp av uh-vpn-allroute- eller uh-vpn-helsinki-only-anslutningen. Se IT-Helpdesks instruktioner för att skapa en OpenVPN-anslutning. Vi utreder för närvarande felsituationen.

Obs!

Oavsett felsituationen rekommenderar vi av säkerhetsskäl att du installerar den senaste Windows-uppdateringen från Software Center så snart som möjligt. Du får också ett meddelande om uppdateringen direkt på din bärbara Windows-dator när den kan installeras. Installera uppdateringen vid en tidpunkt som passar dig, till exempel i slutet av arbetsdagen, så att det orsakar dig minst besvär. Uppdateringen kräver en omstart och tar cirka 10 minuter.

Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT Helpdesk:

Vi beklagar de olägenheter som felsituationen kan medföra!