Arbetet för många på universitetet som arbetar på centrumcampus avbröts i mars 2024 på grund av ett fel i trådlösa nätverksanslutningar som upptäcktes i centrum. Experter från IT-centret (Tike) arbetade av alla krafter för att lösa problemet som var svårt att lokalisera och vars orsak slutligen identifierades som en enskild basstation som hade gått sönder på ett exceptionellt sätt på centrumcampus. Felsituationen var inte kopplad till exempel till en överbelastnings- eller annan cyberattack.
Felsituationen började först i mindre skala i slutet av februari 2024. Då visade sig anslutningsproblemen fortfarande som enstaka avbrott i universitetets nätverksanslutningar, men felsituationens omfattning kom fram i sin helhet i början av mars efter sportlovssäsongen.
IT-centret inrättade omedelbart efter att omfattningen av nätverksproblemen kom fram ett lägesrum, där våra experter arbetade tillsammans för att lösa den utmanande felsituationen. Problem med trådlösa nätverksanslutningar uppstod i olika byggnader på centrumcampus vid olika tidpunkter, vilket för sin del gjorde det svårare att utesluta sådana möjliga orsaker till felsituationen som beror på utrustningen eller systemen.
I slutet av de omfattande undersökningarna identifierade våra experter en felaktig basstation på universitetets centrumcampus som orsaken till problemet. Enheten, som fungerade felaktigt, reflekterade kontrollmeddelanden som påverkar nätverksinställningar tillbaka till nätverket. Dessa felaktiga kontrollmeddelanden orsakade att nätverksenheter i byggnaderna i centrum tidvis avbröt de trådlösa nätverksanslutningarna till andra campus och internet.
Under felsituationerna informerade vi utförligt studerande och anställda på universitetet om situationen i Flammas nyhetsflöde och Virtanen, på IT-Helpdesks startsida, med avbrottsmeddelanden (bland annat Systemmeddelanden-fönstret i Flamma och sidan status.helsinki.fi), i X och på kanalen Datatekniskt kamratstöd i Viva Engage.
Tips! Du kan följa universitetets IT-relaterade nyheter:
1. Genom att filtrera Flammas huvudsakliga nyhetsflöde enligt tema IT.
2. Genom att välja i Flammas toppmeny Aktuellt -> Nyheter -> Ämne -> IT.
Vi tackar varmt alla studerande och anställda på universitetet för ert tålamod under felsituationen!
Kom ihåg att vår IT-helpdesk står till ditt förfogande i IT-frågor som gäller universitetet:
- Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vard. 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi
Följ också statusen för universitetets system på vår statussida: status.helsinki.fi