Det kommer att inträffa korta användningsavbrott i inloggningen i nätverken och i de trådlösa anslutningarna (eduroam, HelsinkiUni och HelsinkiUni Guest) på Centrumcampus och Campus Mejlans måndagen den 22.4.2024 kl. 13–15. Avbrotten beror på att de inloggningstjänster som används i universitetets trådlösa nät och VPN-anslutningar förnyas.
Obs!
I och med förnyelsen av inloggningstjänsterna kommer du i framtiden endast att kunna logga in på eduroam-anslutningen med hela ditt användarnamn med @helsinki.fi-ändelsen (t.ex. rkeskiva@helsinki.fi)! Om du tidigare har loggat in på eduroam med endast ditt korta användarnamn (t.ex. rkeskiva) måste du hämta din eduroam-inställningsprofil igen. Du kan också hämta en ny eduroam-profil om du inte är säker på vilket användarnamn du har loggat in på eduroam med.
Gör på följande sätt:
- Ladda ner eduroam-installationsprofilen från Geteduroam-webbplatsen
- Logga in på eduroam med ditt användarnamn med ändelsen @helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@helsinki.fi)
- Läs eduroam-instruktionerna för Mac-enheter
- Läs eduroam-instruktionerna för Cubbli i Cubbli wiki (endast på engelska)
- Läs eduroam-instruktionerna för Windows-hemdatorer
För att minimera avbrott i ditt arbete rekommenderar vi att du får nya eduroam-profilinställningar och ansluter till universitetets trådlösa nätverk (HelsinkiUni, HelsinkiUni Guest och eduroam) innan tjänsten avbryts.
Om tidpunkten för avbrottet är problematisk exempelvis på grund av en pågående studie eller av något annat vägande skäl, kontakta IT-Helpdesk snarast:
- Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vard. 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi
Vi beklagar besväret som avbrottet orsakar – tack för ditt tålamod under underhållet!