Visste du att du genom att logga in i Zoom med dina användaruppgifter vid universitetet får tillgång till alla funktioner i universitetets Zoom-tjänst? Det lönar sig också att logga in i universitetets Zoom på grund av de mer omfattande säkerhetsfunktionerna för möten.
Inaktiva Zoom-konton tas bort under sommaren 2025
- IT-centret kommer under sommaren 2025 att ta bort sådana konton i universitetets Zoom-tjänst som ingen loggat in på sedan 2024. Inaktiva Zoom-konton tas bort av säkerhetsskäl.
- Obs! Om ditt Zoom-användarkonto blir borttaget tas även dina eventuella pågående och återkommande möten bort! Om du inte har loggat in i universitetets Zoom under en längre tid, logga in i tjänsten i enlighet med IT-Helpdesk-anvisningarna så snart som möjligt
- Även om ditt Zoom-konto tas bort kan du enkelt skapa ett nytt genom att logga in i Zoom-tjänsten med universitetets engångsinloggning (Single sign-on, SSO) på adressen https://zoom.helsinki.fi/
Funktioner i universitetets Zoom-tjänst
När du loggar in i Zoom med dina inloggningsuppgifter vid universitetet får du bland annat tillgång till följande funktioner i universitetets Zoom-tjänst:
- Möteslängd upp till 30 timmar.
- Molnlagring som utvecklats av tjänsteleverantören.
- Zooms trafik på tjänsteleverantörens servrar i Norden.
- Du kan läggas till som reservvärd (Alternative host) i mötet.
Extra säkerhet för dina möten
Universitetets Zoom har tre olika säkerhetsfunktioner för att skydda ditt möte. Du måste välja minst en när du skapar ditt möte. Som standard används säkerhetskod (Passcode), men du kan också välja väntrum (Waiting Room) eller identifiering av användaren (Authentication), det vill säga obligatorisk inloggning i Zoom. Du kan också välja alla säkerhetsfunktioner.
Speciellt vid större team- eller arbetsgruppsmöten är det bra att välja obligatorisk inloggning utöver säkerhetskoden, så att mötesdeltagarna kan identifieras.Vi rekommenderar fortfarande inte att känsliga ärenden behandlas i Zoom eller andra tjänster.
Läs IT-Helpdesks anvisningar för universitetets Zoom-tjänst och ta i bruk alla funktioner
Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT-Helpdesk:
- Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vardagar 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi