Logga in på universitetets Zoom – du får alla funktioner i tjänsten och extra säkerhet för dina möten

09.02.2024 - 12.14

Visste du att du kan logga in på universitetets Zoom med dina användaruppgifter vid universitetet för att få tillgång till alla funktioner i universitetets Zoom? Det lönar sig också att logga in på universitetets Zoom på grund av de mer omfattande säkerhetsfunktionerna för möten.

Funktioner i universitetets Zoom-tjänst:

• Möteslängd upp till 30 timmar.
  • Molnlagring som utvecklats av tjänsteleverantören.
  • Zooms trafik på tjänsteleverantörens servrar i Norden.
  • Du kan läggas till som reservvärd (Alternative host) i mötet.

Extra säkerhet för dina möten

Zoom har tre olika säkerhetsfunktioner för att skydda ditt möte. Du måste välja minst en när du skapar ditt möte. Som standard används säkerhetskod (Passcode), men du kan också välja väntrum (Waiting Room) eller identifiering av användaren (Authentication), det vill säga obligatorisk inloggning i Zoom. Du kan också välja alla säkerhetsfunktioner.

Speciellt vid större team- eller arbetsgruppsmöten är det bra att välja obligatorisk inloggning utöver säkerhetskoden, så att mötesdeltagarna kan identifieras.

Läs IT-Helpdesks anvisningar för universitetets Zoom-tjänst och ta i bruk alla funktioner.

Om du behöver support, vänligen kontakta IT-Helpdesk:

• Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
  • Tfn: 029 41 55555 (vard. 9–15, lna/msa)
  • E-post: helpdesk@helsinki.fi