19.03.2024 - 14.17
Ingress
Den mobila (roaming) nätverksprofilen för studerande har fortsatt att användas av många universitetsanställda. Om nätverksprofilens kapacitet överstiger 300 MB kommer du att få ett felmeddelande på den enhet du använder när profilen är full, vilket kan leda till att ditt arbete avbryts.
Vi rekommenderar att du inaktiverar din onödiga roaming-nätverksprofil så snart som möjligt om du inte längre är universitetsstuderande och inte specifikt behöver en roaming-nätverksprofil för användning av datorstationer. Profilen sparar studerandenas egna inställningar så att de bevaras oavsett vilken datorstation som används.
- För att kontrollera om du har en roaming-nätverksprofil, logga in med ditt universitets-ID på adressen https://rontti.helsinki.fi/hyad/tiedostopalvelu/ och se om det finns en Profile-rad i vyn som visas (Obs: använd antingen Chrome eller Edge, eftersom webbplatsen inte fungerar med Firefox).
- Inaktivera nätverksprofilen enligt IT-Helpdesks anvisningar.
- Om du av en eller annan anledning fortfarande behöver en mobil roaming-nätverksprofil (t.ex. om du är både universitetsanställd och examensstuderande), se instruktionerna för att rensa din roamingprofil vid behov, och läs även instruktionerna för att korrigera roamingprofilen för studerande.
Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT-Helpdesk:
- Chatt (vardagar 9–15, chattbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vard. 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi