Nya skrivare installeras på Campus Gumtäkt 21.–28.10.2024

15.10.2024 - 10.50

Helsingfors universitets utskriftssystem förnyas mellan oktober och december 2024 i samarbete med den nya tjänsteleverantören Ricoh. Med det nya systemet uppgraderas enheterna till moderna, energieffektiva modeller, användarupplevelsen förbättras, utskriftstiderna förkortas, dokumenthanteringen underlättas och utskriftstjänsten blir enklare att använda. Universitetets nya utskriftstjänst heter Uniprint.

Vi kommer att installera de nya Ricoh-skrivarna på Kumpula Campus mellan den 21 och 28 oktober 2024. Vi kommer att mildra eventuella olägenheter som orsakas av installationerna för universitetets personal och studenter, men installationerna kan orsaka tillfälliga avbrott i utskriftstjänsterna i enskilda byggnader på Kumpula Campus.

Installationsschema för Uniprint-skrivare i byggnader på Campus Kumpula

• 21.–22.10.: Gustaf Hällströmin katu 2A, Physicum (17 skrivare)
  • 23.–24.10.: Pietari Kalmin katu 5, Exactum (15 skrivare)
  • 25.–28.10.:
    • A. I. Virtasen aukio 1, Chemicum (14 skrivare)
    • Pietari Kalmin katu 2 (en skrivare)
    • Jyrängöntie 2, Gumtäkt gård (en skrivare)
    • Väinö Auerin katu 11, Unisport (en skrivare)

Vi kommer att avveckla det nuvarande utskriftssystemet och skrivarna från Canon i samband med lanseringen av tjänsten. Canon-skrivare kommer att tas bort från universitetets campus i slutet av 2024.

Skrivarna och deras placering

• I och med det nya systemet minskar vi det totala antalet skrivare vid Helsingfors universitet. Antalet nya utskriftsenheter baseras på information om den långsiktiga användningsgraden. Vi har tillsammans med enheterna bestämt placeringen av skrivarna så att de betjänar universitetets studerande och personal så heltäckande som möjligt.
  • De nya Ricoh-skrivarna representerar den senaste tekniken – de är extremt snabba och effektiva, har utmärkt utskriftskvalitet och trots sin effektivitet är de mycket miljövänliga och energibesparande.

Hur fungerar den nya tjänsten? Hur börjar jag använda den?

• Den nya tjänsten fungerar enligt samma princip som den tidigare utskriftstjänsten. Tjänsten används genom att visa ID:t för multifunktionsskrivarens läsare, varvid systemet öppnar en personlig utskriftskö för användaren. Därefter kan du kopiera, skanna eller frigöra de jobb du skickat till kön. Nätverksskrivare har ingen läsare, med dem skriver man ut via en direkt skrivarspecifik kö.
  • Som identifierare fungerar HRT-resekort, personalkort eller utskriftskort/identifierare som utfärdas av Unigrafia. En identifierare består av en unik nummerserie som är unik för varje identifierare, och därför är identifieraren personlig. Den kan alltså inte ges direkt till en annan användare.
  • Obs! Även det gamla ID-kortet fungerar i det nya systemet efter att det registrerats. Man kan också logga in direkt på en multifunktionsskrivare med sitt universitetsanvändarnamn och lösenord.

Support och instruktioner för användning av den nya utskriftstjänsten Uniprint får du av Unigrafia

Om du behöver stöd med datorer, drivrutiner, utskriftsköer eller utskriftsarbetsflödet, kontakta universitetets IT-Helpdesk