Anslutningsalternativen OpenVPN uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifi-only tas ur bruk för de datorer som administreras centraliserat av universitetet från och med den 29 oktober 2025. Dessa anslutningsalternativ slutar också att fungera för hemanvändare. Den snabba och säkra eduVPN-anslutningen, som ersätter OpenVPN-anslutningarna, blev tillgänglig vid universitetet sommaren 2025.
Du kommer inte längre att se uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifi-only som VPN-anslutningsalternativ på din dator som administreras centraliserat av universitetet efter att de tagits bort. OpenVPN förblir dock i bruk i sådana av universitetets nättjänster och system där det av tekniska skäl behövs.
Ta i bruk eduVPN snabbt och enkelt
EduVPN är en modern och säker VPN-anslutning som i bästa fall är 4 gånger snabbare än OpenVPN. Med hjälp av den kan du använda universitetets tjänster säkert och snabbt på din arbets- eller hemdator även utanför universitetets nätverk.
- Börja använda eduVPN med hjälp av IT-Helpdesks anvisningar
- Lanseringen av eduVPN påverkar inte AoVPN (Always on VPN), som är tillgänglig för universitetsanställdas Windows 11-datorer. När AoVPN är aktiverad startas den automatiskt innan inloggning varje gång datorn sätts på. Du kan enkelt börja använda AoVPN på en Windows-dator som administreras centraliserat av universitetet med hjälp av IT-Helpdesks anvisningar
- Du kan använda antingen en eduVPN- eller en AoVPN-anslutning på universitetets Windows 11-datorer. Båda anslutningsalternativen är snabba och säkra. Observera: du kan inte använda båda VPN-alternativen samtidigt, så välj antingen eduVPN eller AoVPN.
Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT Helpdesk
- Chat (mån-fre 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tel: 029 41 55 555 (mån-fre 9–15, lna/msa)
- E-mail: helpdesk@helsinki.fi