Ubuntu Pro-licens tas i bruk på universitetspersonalens Cubbli-datorer från och med den 6 februari 2024

02.02.2024 - 11.00

En Ubuntu Pro-operativsystemlicens tas i bruk på alla Cubbli-datorer för universitetspersonal från och med tisdagen den 6 februari 2024. Licenserna tas i bruk i takt med att datorerna genomgår det dagliga automatiska underhållet. Observera att licensen inte tas i bruk på gulnäbbslaptopparna i Gumtäkt.

Ubuntu Pro-licensen tas i bruk automatiskt på din Cubbli-arbetsdator i samband med det dagliga underhållet, och du behöver inte göra någonting. Innan licensen tas i bruk kan du få meddelanden på din dator om uppdateringar som kräver Ubuntu Pro-licens. Dessa uppdateringar installeras på din dator efter att licensen tagits i bruk.

Ubuntu Pro innehåller bland annat omfattande datasäkerhetsuppdateringar och Live patch-stöd för operativsystemskärnor som stöds. Live patch-stöd innebär stöd för uppdateringar av programkoden i operativsystemets kärnor utan att systemet eller applikationen genast behöver startas om.

Om du behöver support, vänligen kontakta IT-Helpdesk: