Universitetets Zoom-tjänst (Funet Miitti) genomgick betydande förbättringar och förändringar från och med den 1 maj 2024. Förutom ändringarna i användargränssnittet ändrade Zoom universitetets licensmodell till Zoom One for Education Enterprise Essentials, och tjänstens namn ändrades till Zoom Workplace. Licensändringen gäller alla användare av universitetets Zoom-tjänst.
I universitets nya Zoom Workplace-version:
- Alla vid universitetet har automatiskt tillgång till en licens för webbinarier med upp till 500 deltagare – du kan alltså skapa Zoom-webbinarier när som helst utan att separat reservera en licens för det.
- Alla Zoom-möten som skapas av lärare och studerande har plats för 500 deltagare från och med version 6.0.0.
- Tidsbegränsade webbinarielicenser för 1 000 och 3 000 deltagare ska fortfarande reserveras separat. Se IT-Helpdesks anvisningar för att reservera en webbinarielicens.
- För mer information om licensändringen, besök Zooms webbplats.
För att få uppdateringen automatiskt till din arbetsdator vid universitetet ansluter du datorn till universitetets nät med VPN- eller trådanslutning och loggar in i Zoom med dina universitetsuppgifter. På din hemdator måste du installera uppdateringen separat. Se anvisningar för hur du använder universitetets Zoom-tjänst på IT-Helpdesks hjälpwebbplats.