Operativsystemet Windows 11 förinstalleras på universitetspersonalens nya Windows-datorer från början av mars 2025. Detta innebär att de Windows-datorer som i fortsättningen levereras till universitetsanställda kommer att ha operativsystemet Windows 11 i stället för Windows 10.
Windows 11 installeras under våren och sommaren 2025 även på de Windows 10-datorer vid universitetet som redan är i bruk och där uppdateringen kan installeras. Windows 11 tas i bruk på alla universitetets Windows-datorer, eftersom Microsoft slutar stödja Windows 10 i oktober 2025.
Vi informerar separat om när Windows 11-uppdateringarna börjar för de datorer som redan är i bruk vid universitetet. Du får ett meddelande om uppdateringen på din dator när den kan installeras.
Obs! Operativsystemet Windows 11 kan inte installeras på gamla Windows-datorer som inte längre omfattas av universitetets centraliserade underhåll. Om du behöver en ny arbetsdator, se instruktionerna för hur du begär anskaffning av utrustning i anvisningarna för anskaffning av datorer och i slutet av detta meddelande.
Observera följande angående operativsystemet Windows 11
- Då Windows 11 införs byts datasäkerhetsprogrammet för universitetets Windows-datorer från WithSecure till Microsoft Defender for Endpoint.
- För att Microsoft Defender for Endpoint och operativsystemet Windows 11 ska kunna användas på en Windows-dator vid universitetet som endast du använder behöver du en licens på Microsoft A5e-nivå. Kontrollera din Microsoft 365-licensnivå och köp vid behov en Microsoft A5e-licens.
- Olika ändringar har gjorts i användargränssnittet, bland annat:
- Aktivitetsfältets (Taskbar) applikationsrad är som standard centrerad (du kan ändra inställningen så att applikationsraden är på vänster eller höger sida om du vill).
- Inställningarna och deras placering har ändrats.
- Windows utseende har ändrats.
Om du använder en gammal Windows-dator som inte längre omfattas av universitetets centraliserade stöd och det inte går att installera operativsystemet Windows 11:
- Kontakta den som ansvarar för anskaffning av utrustning på ditt campus (t.ex. servicekoordinatorn).
- Om en ny arbetsdator skaffas till dig ska du läsa anvisningarna för anskaffning av datorer.
- Om din dator tas ur bruk, läs också anvisningarna för IT-återvinning.
- IT-centret ökar livslängden på universitetets IT-utrustning med cirka en tredjedel genom att återvinna utrustningen i ett skede av dess livscykel där den kan säljas vidare till universitetets IT-återvinningspartner 3 Step IT.
Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT-Helpdesk:
- Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vardagar 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi