Tiken asiantuntijat ratkaisivat mittavan verkkoyhteyksien vikatilanteen keskustakampuksella maaliskuussa – syynä laiterikko

20.03.2024 - 12.00

Monien keskustakampuksella työskentelevien yliopistolaisten työ keskeytyi vuoden 2024 maaliskuussa keskustassa havaitun langattomien verkkoyhteyksien vikatilanteen vuoksi. Tietotekniikkakeskuksen (Tike) asiantuntijat työskentelivät hartiavoimin vaikeasti paikannettavan ongelman selvittämiseksi, jonka aiheuttajaksi yksilöityi lopulta yksittäinen, poikkeuksellisella tavalla rikkoutunut tukiasema keskustakampuksella. Vikatilanteeseen ei liittynyt esimerkiksi palvelunesto- tai muuta kyberhyökkäystä.

Vikatilanne alkoi ensin pienimuotoisempana vuoden 2024 helmikuun lopulla. Tuolloin yhteysongelmat näyttäytyivät vielä satunnaisina katkoksina yliopiston verkkoyhteyksissä, mutta vikatilanteen laajuus ilmeni kokonaisuudessaan maaliskuun alkupuolella hiihtolomakauden loputtua.

Tietotekniikkakeskus perusti verkko-ongelmien laajuuden ilmettyä välittömästi tilannehuoneen, jossa asiantuntijamme ratkoivat yhteisvoimin haastavaa vikatilannetta. Langattomien verkkojen yhteysongelmia ilmeni eri keskustakampuksen rakennuksissa eri aikoihin, mikä vaikeutti osaltaan mahdollisten laitteistosta tai järjestelmistä johtuvien vikatilanteen aiheuttajien poissulkemista.

Kattavien selvitystöiden päätteeksi asiantuntijamme tunnistivat yliopiston keskustakampuksella sijainneen viallisen tukiaseman ongelman aiheuttajaksi. Virheellisesti toiminut laite heijasti verkon asetuksiin vaikuttavia ohjausviestejä takaisin verkkoon. Nämä virheelliset ohjausviestit saivat keskustan rakennuksien verkkolaitteet ajoittain katkaisemaan langattomien verkkojen yhteydet toisille kampuksille ja Internetiin.

Vikatilanteiden aikana tiedotimme yliopistolaisille tilanteesta kattavasti Flamman uutisvirrassa ja Virtasessa, IT-Helpdeskin etusivulla, katkoilmoituksin (mm. Järjestelmätiedotteet-ikkuna Flammassa ja status.helsinki.fi -sivu), X:ssä ja Viva Engagen Tietotekniikan vertaistuki -kanavalla.

Vinkki! Voit seurata yliopiston IT-aiheisia uutisia Flammassa:

1. Suodattamalla Flamman pääuutisvirrassa aiheen mukaan IT.

2. Valitsemalla Flamman ylävalikosta Ajankohtaista -> Uutiset -> Aihe -> IT.

Lämmin kiitoksemme yliopistolaisille kärsivällisyydestä vikatilanteen aikana!

Muistathan, että IT-Helpdeskimme on käytettävissäsi yliopiston IT-asioissa:

Seuraa myös yliopiston järjestelmien tilaa statussivultamme: status.helsinki.fi