Tietotekniikkakeskus poistaa käytöstä vanhat yliopiston Mac-tietokoneet, joiden tuki on päättynyt ja joille ei voi asentaa vuoden 2025 syksyllä julkaistavaa macOS Tahoe 26 -käyttöjärjestelmää. Vanhojen, tuen ulkopuolelle jäävien yliopiston Mac-koneiden käyttö estetään keskitetysti 31.1.2026 klo 16.
Vanhat Mac-laitteet poistetaan yliopiston käytöstä, koska Apple ei enää tue niitä, eivätkä ne saa tärkeitä tietoturvapäivityksiä. On tietoturvan ja -suojan vuoksi tärkeää, että palautat vanhan yliopiston Mac-laitteesi IT-kierrätyspalveluun ohjeistuksen mukaisesti
Huom! Jos tarvitset uuden Mac-laitteen työhösi käytöstä poistuvan laitteen tilalle, tee laitehankintapyyntö ajoissa. Huomioithan myös, että kuluvan kalenterivuoden laitehankinnat on tehtävä marraskuun loppuun mennessä. Kulujen kirjautuminen kalenterivuodelle edellyttää, että laite on toimitettu ja laskutettu – ennakkolasku ei riitä.
Jos käytössäsi on vanha Mac-tietokone
Saat ilmoituksen laitteen käytöstä poistosta ohjeineen Mac-tietokoneen näytöllä vuoden 2025 syyskuun aikana. Katso Applen sivuilta kohdasta macOS 26 is compatible with these devices, tukeeko Mac-tietokoneesi macOS Tahoe 26 -käyttöjärjestelmää. Katso myös Applen ohjeet laitemallin tarkistamiseen
1. Mikäli laitteelle ei voi asentaa macOS Tahoe 26 -käyttöjärjestelmää, voit lähettää vanhan, käytöstä poistettavan Mac-tietokoneesi yliopiston sisäpostissa IT-kierrätykseen tai pyytää tarvittaessa tietotekniikkakeskuksen lähitukea hakemaan vanhan laitteen pois. Katso ohjeet laitteen palauttamiseen IT-kierrätysohjeista. Kierrätyspalveluun toimitettavien tietokoneiden kovalevyt tyhjennetään tietoturvallisesti.
2. Jos käytöstä poistettava Mac-tietokone on aktiivisessa työkäytössäsi ja tarvitset sen tilalle uuden, ota yhteyttä kampuksesi laitehankinnoista vastaavaan henkilöön ja lue tietokoneiden hankintaohjeet
Tietotekniikkakeskus kasvattaa yliopiston IT-laitteiden käyttöikää noin kolmanneksella kierrättämällä laitteet niiden elinkaaren sellaisessa vaiheessa, jossa ne voidaan jälleenmyydä yliopiston IT-kierrätyskumppanille (3 Step IT).
Jos tarvitset tukea, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin
- Chat (ark. 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Puh: 029 41 55555 (ark. 9–15, pvm/mvm)
- E-mail: helpdesk@helsinki.fi