Yliopiston uuden Uniprint-tulostuspalvelun tulostimet asennetaan Kumpulan kampukselle 21.–28.10.2024

15.10.2024 - 10.43

Unigrafian, Ricohin ja Helsingin yliopiston tietotekniikkakeskuksen yhteistyössä tuottama uusi Uniprint-tulostuspalvelu otetaan käyttöön yliopistolla asteittain syksyllä 2024. Uuden palvelun tarjoajana toimii Unigrafia. Järjestelmän ja laitteiden käyttöönotto aloitetaan yliopistolla lokakuussa 2024 ja käyttöönotto asennuksineen valmistuu kokonaisuudessaan viimeistään tammikuussa 2025.

Asennamme uudet Ricoh-tulostimet Kumpulan kampukselle 21.–28.10.2024. Tämä saattaa aiheuttaa ajoittaisia katkoksia kiinteistöjen tulostuspalvelussa, mutta pyrimme minimoimaan katkot ja muun yliopistolaisille aiheutuvan vaivan.

Uusien tulostinten rakennuskohtainen asennusaikataulu Kumpulan kampuksella

Uuden Ricoh-järjestelmän käyttöönoton yhteydessä aloitamme myös nykyisen Canon-järjestelmän alasajon. Poistamme nykyiset tulostuslaitteet käytöstä samaan aikaan uuden järjestelmän ja laitteiden asennuksen yhteydessä vuoden 2024 loppuun mennessä.

Laitteet ja niiden sijainnit

• Ricoh-järjestelmän käyttöönoton myötä vähennämme Helsingin yliopiston kokonaislaitemäärää nykyisestä. Uusien tulostuslaitteiden määrä perustuu pitkän ajan käyttöastetietoon. Olemme määritelleet laitteiden sijainnit yhdessä yksiköiden kanssa siten, että ne palvelevat yliopistolaisia mahdollisimman kattavasti.
  • Uudet laitteet edustavat uusinta tekniikkaa – ne ovat erittäin nopeita ja tehokkaita, niiden tulostusjälki on erinomaista ja tehokkuudestaan huolimatta ne ovat erittäin ympäristöystävällisiä ja energiaa säästäviä. Ricoh-tulostimet ovat myös käytöstä poistuvia laitteita merkittävästi helppokäyttöisempiä.

Miten uusi palvelu toimii? Miten otan sen käyttöön?

• Uusi palvelu toimii samalla periaatteella kuin aiempikin tulostuspalvelu. Käytä palvelua näyttämällä tunnistettasi (esim. HSL- tai henkilöstökortti) monitoimilaitteen lukijalle, jolloin järjestelmä avaa henkilökohtaisen tulostusjonosi. Tämän jälkeen voit kopioida, skannata tai vapauttaa jonoon lähettämäsi työt. Verkkotulostimissa ei ole lukijaa – niille voit tulostaa suoran tulostinkohtaisen jonon kautta.
  • Tunnisteena toimivat HSL-matkakortti, henkilöstökortti tai Unigrafian toimittama tulostuskortti/tunniste. Tunniste koostuu yksilöivästä numerosarjasta, joka on jokaisella tunnisteella erilainen, ja siksi tunniste on henkilökohtainen. Sitä ei näin ollen voi luovuttaa suoraan seuraavalle käyttäjälle.
  • Huom! Myös vanha tunnistekorttisi toimii uudessa järjestelmässä rekisteröinnin jälkeen. Monitoimilaitteille voi myös kirjautua suoraan yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Tukea ja ohjeita uuden Uniprint-tulostuspalvelun käyttöön saat Unigrafialta

Jos tarvitset tukea tietokoneiden, ajureiden, tulostusjonojen tai tulostuksen työnkulun kanssa, olethan yhteydessä yliopiston IT-Helpdeskiin