Vanhat Mac-tietokoneet poistetaan käytöstä 31.1.2025 mennessä – palauta vanha laite hyvissä ajoin!

08.05.2024 - 14.59

Tietotekniikkakeskus poistaa vuoden 2025 tammikuussa käytöstä vanhat yliopiston Mac-tietokoneet, joiden tuki on päättynyt ja joille ei voi asentaa vähintään macOS 14 Sonoma- tai loppuvuonna 2024 julkaistavaa macOS 15-käyttöjärjestelmää. Vanhojen Mac-koneiden käyttö estetään yliopistolla keskitetysti 31.1.2025 klo 16.

Vanhat laitteet poistetaan yliopiston käytöstä, koska Apple ei enää tue niitä, eivätkä ne saa tärkeitä tietoturvapäivityksiä. Huom: on erittäin tärkeää yliopiston tietosuojan ja -turvan takia, että palautat käytössäsi olevan vanhan Mac-laitteen alla olevien ohjeiden mukaisesti yliopistolle!

Jos tarvitset uuden Mac-laitteen työhösi vanhan laitteen tilalle, tee laitehankintapyyntö mahdollisimman pian. Huomioithan myös, että laitehankinnat on tehtävä vuoden 2024 marraskuun loppuun mennessä. Kulujen kirjautuminen kalenterivuodelle edellyttää, että laite on toimitettu ja laskutettu – ennakkolasku ei riitä.

Jos käytössäsi on vanha Mac-tietokone:

Jos tarvitset tukea, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin:

Tietotekniikkakeskus kasvattaa yliopiston IT-laitteiden käyttöikää noin kolmanneksella kierrättämällä laitteet niiden elinkaaren sellaisessa vaiheessa, jossa ne voidaan jälleenmyydä yliopiston IT-kierrätyskumppani 3 Step IT:lle.