09.10.2025 - 10.21
Ingress
Genom att logga in i Zoom med dina inloggningsuppgifter vid universitetet får du bättre säkerhet vid dina möten och tillgång till alla universitetets Zoom-funktioner. Läs rekommendationerna i det här meddelandet om hur du använder Zoom på ett säkert och tillåtet sätt.
Extra säkerhet för dina möten
- Zoom har tre olika säkerhetsfunktioner för att skydda ditt möte. Du måste välja minst en när du skapar ditt möte. Som standard används säkerhetskod (Passcode), men du kan också välja väntrum (Waiting Room) eller identifiering av användaren (Authentication), det vill säga obligatorisk inloggning i Zoom. Du kan också välja alla säkerhetsfunktioner.
- Särskilt för större team- eller arbetsgruppsmöten rekommenderar vi att du förutom säkerhetskod väljer obligatorisk inloggning, så att deltagarna i mötet kan identifieras.
- Vi rekommenderar ett eget Zoom-möte för varje möte. Om du till exempel delar en möteslänk till ett Personal Meeting Room som används flera gånger kan ditt möte missbrukas, särskilt om det saknar säkerhetsfunktioner. Länken kan spridas okontrollerat och ditt Personal Meeting Room kan användas för fel ändamål.
- Läs IT-Helpdesks anvisningar för Zoom-tjänsten och ta i bruk alla funktioner i universitetets Zoom
Visste du?
Du kan enkelt skapa Zoom-möten direkt i din Outlook-kalender med hjälp av Zoom-pluginprogrammet. Ladda ner Zooms Outlook-plugin från Software Center och se IT-Helpdesks instruktioner för användning av Outlook-plugin
Tillåten användning av universitetets Zoom
- Observera att universitetets Zoom är avsett som kommunikationsverktyg i frågor som gäller studier, forskning, undervisning eller förvaltning. Annan användning kräver separat avtal.
- Precis som med andra datasystem är privat användning tillåten i begränsad omfattning.
- Läs mer om reglerna för användning av datasystemen
Funktioner i universitetets Zoom-tjänst:
- Möteslängd upp till 30 timmar.
- Molnlagringstjänst som har utvecklats särskilt för högre utbildningsinstitutioner av tjänsteleverantören
- Zooms trafik på tjänsteleverantören NORDUnets servrar i Norden.
- Du kan läggas till som reservvärd (Alternative host) i mötet.