18.09.2024 - 15.11
Ingress
PDF-tiedostojen lukuohjelma Adobe Acrobat Reader poistuu yliopiston Windows-koneiden oletussovellusvalikoimasta, eikä ohjelma enää asennu automaattisesti uusille Windows-koneille 1.10.2024 alkaen. Muutos tehdään Adoben tekemän asennusmuutoksen vuoksi, jossa Adobe Acrobat Reader asentuu samanaikaisesti Adobe Creative Cloud Desktop -sovelluksen kanssa. Tämä estää mahdollisen Adobe Acrobatin täysversion asennuksen myöhemmin.
- Sinun ei muutoksen takia tarvitse tehdä mitään. Adobe Acrobat Reader säilyy asennettuna jo käytössä olevilla yliopiston tietokoneilla, ja voit halutessasi käyttää sitä PDF-tiedostojen lukemiseen.
- Nykyaikaisissa selaimissa (esim. Edge, Firefox ja Chrome) on PDF-lukija sisäänrakennettuna, joten voit käyttää selaintasi PDF-tiedostojen avaamiseen ja lukemiseen. Jotkut selainpohjaiset PDF-lukijat sallivat myös pienimuotoisen PDF-tiedostojen editoinnin, joten ne ovat Adobe Acrobat Readeria tehokkaampia työvälineitä.
- Jos haluat edelleen käyttää Adobe Acrobat Readeria uudella yliopiston tietokoneellasi, voit asentaa sen erikseen Software Centeristä.LKatso Software Center -ohje.
- PDF-tiedostojen editointiohjelma PDF-XChange Pro on myös saatavilla Software Centeristä. Ohjelma kattaa PDF-tiedostojen käsittelyn. PDF-tiedostoja voidaan tuottaa PDF-XChange-tulostimella, joka kuuluu yliopiston tietokoneiden perusohjelmavalikoimaan. Vain tietyt erityistoiminnot vaativat maksullisen Acrobat -ohjelman täysversion käyttöä.
Jos tarvitset tukea, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin:
- Chat (ark. 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Puh: 029 41 55555 (ark. 9–15, pvm/mvm)
- E-mail: helpdesk@helsinki.fi