Yhdistä Windows-kannettavasi OpenVPN:llä käyttääksesi Z:-kotihakemistoa – AoVPN-laitetunnelissa vikatilanne Windows-päivityksen myötä

19.04.2024 - 15.23

Yliopiston AoVPN (Always on VPN) -laitetunnelissa on huhtikuun Windows-päivityksistä johtuva vikatilanne, jonka vuoksi Z:-kotihakemistot eivät ole automaattisesti yliopistolaisten käytettävissä käynnistyksen jälkeen. Z:-kotihakemisto saattaa näkyä vihreällä merkillä File Explorerissa huhtikuun Windows-päivityksen jälkeen, mutta se ei toimi ilman erillisen VPN-yhteyden muodostamista.

AoVPN-laitetunneli on ennen kaikkea yliopiston Windows-kannettavien ylläpitoon ja kirjautumisen helpottamiseen tarkoitettu, automaattisesti jo ennen laitteelle kirjautumista muodostuva VPN-yhteys. AoVPN-laitetunnelin myötä mm. kotihakemistosi on automaattisesti käytettävissäsi yliopiston Windows-tietokoneilla ilman erillisen VPN-yhteyden muodostamista.

Pääset Z:-kotihakemistoosi Windows-kannettavallasi huhtikuun Windows-päivityksen jälkeen muodostamalla OpenVPN-yhteyden joko uh-vpn-allroute- tai uh-vpn-helsinkifi-only-yhteyttä käyttäen. Katso IT-Helpdesk-ohjeet OpenVPN-yhteyden muodostamiseen. Selvitämme parhaillaan vikatilannetta.

Huom!

Vikatilanteesta huolimatta suosittelemme tietoturvasyistä asentamaan uusimman Windows-päivityksen Software Centeristä mahdollisimman pian. Saat päivityksestä myös ilmoituksen suoraan Windows-kannettavallasi, kun se on asennettavissa. Asenna päivitys itsellesi sopivana hetkenä esimerkiksi työpäivän päätteeksi, jotta siitä aiheutuu sinulle vähiten vaivaa. Päivitys vaatii uudelleenkäynnistyksen ja se kestää noin 10 minuuttia.

Jos tarvitset tukea, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin:

Pahoittelumme vikatilanteen aiheuttamasta vaivasta!