Opiskelijan käyttäjätunnuksen aktivointi

Voidaksesi käyttää Helsingin yliopiston IT-palveluita, sinun on ensin aktivoitava käyttäjätunnuksesi.

Käyttäjätunnuksen aktivointi -verkkotyökalu on tarkoitettu Helsingin yliopiston opiskelijoille, joilla ei vielä ole käyttäjätunnusta yliopiston tietojärjestelmiin tai joiden käyttäjätunnus on vanhentunut. 

Tunnuksen aktivointi verkossa vaatii pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin ja lukijalaitteen!

Aktivoinnin yhteydessä hyväksyt Helsingin yliopiston tietojärjestelmien käyttösäännöt.

 

    Aktivoi käyttäjätunnuksesi ennen opintojen alkua!

    Aktivoi käyttäjätunnuksesi osoitteessa www.helsinki.fi/atk/aktivoilupa. Tunnus on käytettävissä noin tunnin sisällä aktivoinnista.

    Ohje käyttäjätunnuksen aktivointityökalun käyttöön

    Voit aktivoida käyttäjätunnuksen itse kun

    • olet saanut sähköpostitse kehotuksen aktivoida käyttäjätunnuksesi
    • sinulla on suomalainen henkilötunnus
    • sinulla on verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai poliisin myöntämä sähköinen henkilökortti
    • haluat ilmoittautua läsnä olevaksi ja aloittaa opintosi
    Voit keskeyttää palvelun valitsemalla "Kirjaudu ulos palvelusta". Tällöin aktivointi keskeytyy eikä sinulle luoda käyttäjätunnusta. Voit myöhemmin aloittaa aktivoinnin uudelleen.

    Kun olet aktivoinut käyttäjätunnuksen

    Vaihda saamasi väliaikainen salasanasi erillisessä palvelussa: www.helsinki.fi/salasana 

    Huomaa, että käyttäjätunnuksesi pysyy samana koko yliopistolla oloaikasi, vaikka nimesi muuttuisikin.

    Tarkka ohje -välilehdellä lisätietoa ja tarkempia tietoja aktivoinnista
     

    Tarkista tietosi ennen aktivointia

    Jos tiedoissasi on virhe (esimerkiksi nimesi on väärin), keskeytä aktivointi valitsemalla "Kirjaudu ulos palvelusta". Ota tällöin yhteys opiskelijaneuvontaan tietojesi korjaamiseksi.

    Kenelle aktivointipalvelu on tarkoitettu

    Käyttäjätunnuksen aktivointityökalu on tarkoitettu Helsingin yliopistoon valituille opiskelijoille. Myös Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston opiskelijat ja sivuaineopintoja Helsingin yliopistossa suorittavat muiden yliopistojen opiskelijat voivat aktivoida käyttäjätunnuksensa samalla työkalulla. 

    Voit aktivoida itse käyttäjätunnuksen, kun tietosi löytyvät opiskelijarekisteristä ja olet rekisterissä joko "läsnäolevana", "valittuna" tai "ei ilmoittautuneena". Opiskelijarekisteri lähettää sinulle sähköpostitse ilmoituksen, kun tietosi on tallennettu rekisteriin. Myös kirjautuessa aktivointityökaluun palvelu ilmoittaa, löytyvätkö tietosi opiskelijarekisteristä. 

    Tietojen pitäisi löytyä noin viikon kuluessa siitä, kun olet virallisesti vastaanottanut opiskelupaikan (tai erillisvalintojen kautta valitun paperit on toimitettu tiedekuntaan).

    • Jos läsnäolotietosi eivät ole päivittyneet, ota yhteyttä opinto-oikeuden myöntäneeseen yksikköön.
    • Jos omatoiminen käyttäjätunnuksen aktivointi ei onnistu vaikka tietosi löytyvät rekisteristä, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin.
    • Useimmissa käyttäjätunnukseen liittyvissä pulmissa IT-Helpdeskin on ensin voitava luotettavasti tunnistaa soittaja. Tunnistautumisen voi tehdä mm. ID Point –palvelun avulla.

    Ne opiskelijat, jotka eivät voi käyttää aktivointipalvelua, voivat aktivoida käyttäjätunnuksensa syksyisin ja keväisin uusille opiskelijoille järjestettävien Welcome Fair -tilaisuuksien yhteydessä tai hakea tunnusta IT-Helpdeskin kautta täyttämällä käyttäjätunnushakemuksen. 
     

    Aktivoi käyttäjätunnuksesi näin

    Huom! Kaikilla mobiiliselaimilla aktivointi ei välttämättä onnistu. Käytä tällöin tietokoneen selainta.

    Siirry käyttäjätunnuksen aktivointi -verkkotyökaluun >>
    Aktivointipalvelun käyttöohje: Katso erillinen ohje käyttäjätunnuksen aktivointityökalun käyttöön

    Käyttäjätunnuksen aktivointipalvelua varten sinulla on oltava:

    • Suomalainen henkilötunnus
    • Omat verkkopankkitunnukset, poliisin myöntämä sähköinen henkilökortti sekä kortinlukija tai voimassa oleva mobiilivarmenne puhelimessasi.

    Käyttäjätunnus on käytettävissä noin tunnin sisällä aktivoinnista. Jotkin palvelut toimivat kuitenkin vasta seuraavasta päivästä lähtien.

    Aktivoinnin yhteydessä saamasi salasana on aloitussalasana, joten vaihda se heti ensimmäisellä käyttökerralla.

    Eikö tunnuksen aktivointi verkossa onnistu?

    Jos omatoiminen tunnuksen aktivointi ei onnistu, täytä käyttäjätunnushakemus ja lähetä se IT-Helpdeskiin. Saat IT-Helpdeskistä ilmoituksen hakemuksessa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen, kun voit ottaa käyttäjätunnuksen käyttöön. 

    Kaikissa ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä IT-Helpdeskiin.

    Hyödyllistä tietoa uudelle opiskelijalle

    Anna palautetta

    Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

    Kuinka parantaisit ohjeistusta?
    Takaisin ylös