Tulostaminen yliopistolla

Category
Tulostaminen yliopistolla

Tässä ohjeessa kerromme yleisiä tulostamiseen ja skannaamiseen liittyviä asioita Helsingin yliopistolla.

Näin tulostat Helsingin yliopistolla

Henkilökunta

1. Valitse tulostin, jonka nimen osana on "Smartcard".
  2. Ensimmäisellä kerralla: Rekisteröi älykortti (esim. yliopiston henkilökortti tai HSL:n matkakortti) tulostimelle ja kirjaudu yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla
    Jatkossa: Tunnistaudu monitoimilaitteelle älykortilla (kuvallinen ohje)
  3. Valitse tulostimen näytöltä "Secure Print"
  4. Valitse tulostettavat työt ja paina "Print+Delete"
  5. Kun tulostus on päättynyt, paina "Logout"

Henkilökunnan tulostuksen maksaa laitos tai tiedekunta.

Opiskelijat

Tulostaminen tapahtuu samoin kuin henkilökunnallakin. Opiskelijat voivat vapaasti käyttää kaikkia yliopiston Smartcard-monitoimilaitteita. Niillä voit vapaasti tulostaa myös opiskeluun liittymättömiä ja/tai värillisiä tulosteita, sekä skannata ja kopioida dokumentteja.

Kaikki tulostaminen on maksullista.

Opiskelijatulostus pähkinänkuoressa:

Cubbli

Cubbli- / Linux-tulostamisen ohjeita löytyy Cubbli-kehittäjien wikistä (Huom! Vain englanniksi).

Ulkopuoliset

Ulkopuolisille tarjolla Unigrafian Print in City -tulostus.

Hinnoittelu

Unigrafia vastaa tulostamisen hinnoittelusta.

Tulostuksen hinnat löytyvät Flammasta ja tulostussaldoa voit ostaa verkosta: https://unigrafia.fi/palvelut/tulostuspalvelu/saldokauppa/
Unigrafialta ostettu tulostussaldo näkyy laitteilla aina euromääräisenä. Jos haluat tietää, kuinka monta sivua saat saldollasi tulostaa, jaa tulostussaldosi euromääräisellä sivun hinnalla.

Tulostuspalvelu yliopistolla - yleisiä ohjeita käyttäjälle

Yliopiston työasemilla tulostaminen onnistuu useimmissa tapauksissa Smartcard-tulostusjonon kautta. Tulosteen voit ottaa ulos miltä tahansa yhteiskäyttöiseltä tulostimelta millä kampuksella hyvänsä. Tulostaminen Smartcard-laitteille on aina maksullista. Jos olet henkilökuntaa, niin kustannus suuntautuu laitoksellesi. Tulostuspalvelun yliopistolle tarjoaa Unigrafia Oy.

Jos tulostat yliopiston työasemalta, useimmiten aloittamiseen riittää, että ensimmäisellä kerralla rekisteröit jonkin yhteensopivan älykortin käyttöösi lähimmällä järjestelmän piirissä olevalla tulostimella. Joissain tapauksissa voi kuitenkin lisäksi olla tarve asentaa esimerkiksi vain oman laitoksesi käytössä olevia Unigrafian tulostimia työasemalle. Ohjeita eri tilanteisiin alla:

Tulostuksen aloittaminen

Tulostaminen ja skannaaminen

Tunnistautuminen laitteelle

Smartcard-tulostimille tunnistaudutaan jollakin älykortilla (esim. HSL:n matkakortilla, uudenmallisella HY-henkilökortilla tai opiskelijakorteilla). Voit myös halutessasi tilata tarkoitukseen suunnitellun tulostuskortin Unigrafian verkkokaupasta.

Ensimmäisellä käyttökerralla kortti rekisteröidään omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Jatkossa pelkkä kortin näyttäminen laitteelle riittää tunnistautumiseen.

Tulostaminen eduroam-verkosta

Langattomasta eduroam-verkosta tulostaminen on mahdollista yliopiston keskitetysti ylläpidetyiltä koneilta, joille smartcard-tulostusjonot on jo valmiiksi asennettu. Mikäli tulostimia joudutaan erikseen hakemaan, siitä voi aiheutua useiden minuuttien pituinen viive.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?