Driftavbrott i videotjänsten Unitube 1–7.7.2024

23.05.2024 - 14.28

Avbrottet gäller hela tjänsten, det vill säga Unitube-inspelningar och -strömningar i Unitube-salarna och -studiorna, Unitube-uppladdningssajten samt Unitube-videovisningstjänsten på webbplatsen Helsinki.fi.

Driftavbrottet beror på en uppdatering av Unitubes bakgrundssystem OpenCast och förnyelser i Unitube-uppladdningssajten. Genom uppdateringen av Unitube-uppladdningssajten förnyar vi dess användargränssnitt samt förbättrar bland annat tjänstens användarvänlighet och tillgänglighet. Vi introducerar också nya funktioner i tjänsten. Unitube kan användas igen från 8.7.2024 kl. 9.

Under driftavbrottet 1–7.7.2024:

• Unitube-uppladdningssajten (lataamo.helsinki.fi) är inte i bruk.
  • Unitube-visningstjänsten (www.helsinki.fi/unitube) är inte i bruk.
  • Inspelningar och strömningar med hjälp av Unitube i Unitube-salarna och -studiorna är inte i bruk.
  • Unitube-videor i Moodle är inaktiverade.
  • Under driftavbrottet kan du använda universitetets Zoom-tjänst i Unitube-salarna för strömning eller inspelning av dina föreläsningar. Att spela in en föreläsning eller ett möte är ett enkelt sätt att också göra inspelningarna tillgängliga för andra. Dessutom sparar inspelningarna tid och möda vad gäller upprepade föreläsningar, utbildningar eller möten. Se IT-Helpdesk för instruktioner om inspelning av föreläsningar och möten i Zoom.
  • Om du vill se eller dela videor som är sparade i Unitube under avbrottet kan du före avbrottet tillfälligt ladda upp de inspelningar du vill dela från Unitube-uppladdningssajten till någon annan tjänst, såsom Vimeo eller YouTube.

Om du behöver support, vänligen kontakta IT-Helpdesk:

Du märkte väl att vi introducerade en automatisk textningsfunktion som använder artificiell intelligens i Unitube-uppladdningssajten i början av 2024Börja använda AI-textningen med hjälp av våra IT-helpdesk-instruktioner.

Unitube är universitetets videotjänst där du kan se, publicera och hantera videor som du har publicerat. Videorna laddas upp på Unitube-uppladdningssajten för att ses på Unitube-uppspelningssajten. Bekanta dig närmare med Unitube och läs instruktioner om användning av tjänsten på IT-Helpdesks Unitube-instruktionssida.

Vi beklagar eventuella olägenheter som avbrottet kan medföra och tackar för ditt tålamod!