Palvelemme suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Helpdeskin aukioloajat löytyvät jokaisen sivun alareunasta.
Pikaohje
- Normaalitilanteessa ota yhteyttä chatilla tai sähköpostilla osoitteeseen helpdesk@helsinki.fi.
Chatilla hoidat nopeasti monet pienet asiat, mutta enemmän työtä tai selvittelyä vaativissa toimenpiteissä sinut voidaan ohjata jatkamaan asiointia toisessa palvelukanavassa. Sähköposti on hyvä kanava kiireettömien asioiden hoitamiseen.
Huom! Jos selaimessasi on joku skriptiesto (ublock, adblock, muu vastaava) niin chat saattaa jäädä latautumatta.
- Kaikkein kiireellisimmissä asioissa kannattaa asioida puhelimitse. Helpdeskin tavoittaa numerosta 029 41 55 555, tai lyhytnumero 55555. Soittaminen Helpdeskin palvelunumeroon on maksullista (pvm/mpm). Soittaessa omasta liittymästä, hinta määräytyy operaattorin hinnaston mukaan.
Helpdeskiin saa yhteyden myös chatin avulla. Helpdeskin Harri Botter -chatbot auttaa yliopistolaisia IT-asioissa suomeksi ympäri vuorokauden. Chatbot osaa jo nyt auttaa monissa ongelmissa ja se oppii sille esitettyjen kysymysten perusteella vastaamaan tarkemmin.
Helpdeskin palveluaikoina (9-15), jos asiakaspalvelijoita on vapaana, chatbot siirtää liian vaikeat kysymykset asiakaspalvelijalle.
Chat vaatii toimiakseen javascriptin (valmiina yliopiston koneilla).
Noudatathan yhteydenotossasi tukipyyntöohjetta (Tarkka ohje -välilehdellä), jotta voimme auttaa sinua mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti.
Tarkka ohje
Voit ottaa Helpdeskiin yhteyttä seuraavilla tavoilla:
Nopeat ja kiireelliset asiat
Puhelimitse ja chatilla saat yhteyden suoraan asiakaspalvelijaan ja näillä tavoilla saat asian eteenpäin nopeiten, kiireisissäkin asioissa. Mikäli asia ei ole niin kiireinen, voit tehdä tukipyynnön sähköpostilla tai yliopistovalikon kautta.
Yliopistovalikon kautta
Kaikilla keskitetyn hallinnan koneilla on yliopiston logolla varustettu yliopistovalikko. Kuvan näkymä on Windows-koneelta. Macin ja Cubblin (Linux) valikossa voi olla pieniä eroja toiminnallisuuksissa.
Voit yliopistovalikon kautta lähettää tukipyynnön (Submit Support Request).
Yliopistovalikosta näet kaikki keskeiset koneeseesi ja käyttäjätunnukseesi liittyvät asiat helposti. Mikäli esim. tietokoneesi sijaintitiedot ovat väärin, ilmoita oikeat tiedot Helpdeskiin.
Chatilla
Kaikilta Helpdesk-sivuston sivuilta avautuu chat-ikkuna, josta voit nopeasti kysyä tietotekniikkaan liittyvissä asioissa. Chatilla hoidat nopeasti monet pienet asiat, mutta enemmän työtä tai selvittelyä vaativissa toimenpiteissä sinut voidaan ohjata jatkamaan asiointia toisessa palvelukanavassa.
Chatissa asioidaan käyttäjätunnuksella, joten ethän kerro chatissa salasanaasi tai henkilötunnuksesi loppuosaa.
Huom! Jos selaimessasi on joku skriptiesto (ublock, adblock, muu vastaava) niin chat saattaa jäädä latautumatta.
Puhelimella
Kiireellisissä asioissa kannattaa aina valita yhteydenottotavaksi puhelinsoitto numeroon 02 941 55555. Ruotsinkielistä palvelua saat valitsemalla numeron 7 ja englanninkielistä valitsemalla 9.
Sähköpostilla
Kiireettömissä asioissa lähetä tukipyyntö osoitteeseen helpdesk@helsinki.fi.
Kuvaile viestissäsi mahdollisimman tarkkaan ongelma / pyyntö. Nopeuttaaksesi palvelua, kerro tiketissä seuraavat tiedot:
- Käyttäjätunnuksesi
- Onko kyseessä yliopiston tietokone vai kotikone?
- Yliopiston koneen ollessa kyseessä työkoneen nimi
Kopioi yliopistovalikosta tarvittavat koneen tiedot.
Windows-koneen ollessa kyseessä voit käyttää myös HY Assistant -ohjelmaa. - Yhteystietosi ja milloin olet tavoitettavissa
- Tarkka kuvaus asiasta ja mahdollinen virheilmoitus
- Tulostusongelmissa tulostimen sarjanumero (tai muu yksilöivä tieto, esim. osoite ja huone)
- Mahdollinen määräaika, johon mennessä asia tulisi ratkaista
Video-ohje
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?