Lenovo-koneet ja niiden ongelmat

Tämä ohje koskee yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevia Lenovo-kannettavia.

Lenovo on yliopiston tietokoneiden sopimustoimittaja. Keräsimme tälle sivulle asioita, joita jokaisen Lenovo-käyttäjän on hyvä tietää kannettavastaan.

Näin käytät laitettasi turvallisesti

1. Käytä vain laitteen omia, ehjiä latureita.

2. Lataa laitteita valvotusti, ei esim. öisin.

3. Lataa palamattomalla alustalla.

4. Lopeta laitteen käyttö heti, jos huomaat akun vioittumisesta varoittavia merkkejä, kuten laitteen poikkeavaa kuumenemista, akun pullistumista tai akusta tulevaa hajua. Esimerkiksi laitteen kolhiintuminen voi vioittaa akkua.

5. Jos havaitset laitteessasi yllä mainittuja merkkejä, lopeta sen käyttö heti ja ilmoita asiasta IT-Helpdeskiin.

Tässä ohjeessa listataan yleisimpiä Lenovoon liittyviä asioita, joita ovat mm.

• Lenovo Vantage -ohjelmisto
      • Ajurien päivitys (suositeltava ratkaisukeino ongelmatilanteissa)
      • Akun / käynnistyksen ongelmat

Lue ohjeet Tarkka ohje -välilehdeltä

Lenovo Commercial Vantage -ohjelma

Lenovo (Commercial) Vantage -ohjelmalla pääset mm. tarkastelemaan Lenovo-koneen asetuksia sekä päivittämään ajureita. Ajurien päivittäminen on helpompia tapoja yrittää korjata ilmaantuneet ongelmatilanteet.

Asenna Lenovo Vantage -niminen ohjelma Software Centeristä.

• Käynnistä Software Center yliopistomenusta.
      • Kirjoita hakukenttään Lenovo, ja saat hakuosumaksi Lenovo Commercial Vantagen. Klikkaa ohjelman kuvaketta ja avautuvasta ikkunasta valitse Install. Mikäli kohdassa lukee Uninstall, ohjelma on jo asennettu ja voit siirtyä käyttämään ohjelmaa.
      • Käynnistä ohjelma Start-valikosta, esim. kirjoittamalla hakukenttään Lenovo.
      • Ohjelma käynnistyy ja saat näkyviin yleiskuvan koneesta.

Ohjelman auetessa saat näkyviin koontinäkymän. Näkymässä näet mm. tietoja koneesta, tietoja tallennustilan koosta ja linkin päivityksiin.

Päivitysten asentaminen

Napsauta Tarkista järjestelmäpäivitysten saatavuus Lenovo Vantage -ohjelman koontinäkymässä.

Ohjelma tarkistaa saatavilla olevat päivitykset. Tässä voi mennä hetken aikaa.

Seuraavaksi saat listauksen saatavilla olevista päivityksistä. Valitse ainakin välttämättömät päivitykset. Napsauta Päivitä nyt.

Mikäli joku asennus vaatii uudelleenkäynnistyksen, siitä varoitetaan ennen asennuksen alkua. Tarkista, että kaikki ohjelmat ovat suljettuna ennen kuin jatkat.

Päivitykset asentuvat. Seuraa näytön ohjeistusta.

Kun asennukset on tehty, voit sulkea ohjelman.

Huomioita päivityksestä

• Kone kannattaa päivitysten jälkeen käynnistää uudelleen, vaikka kone ei sitä ehdottaisikaan.
      • Osa päivityksistä (BIOS, Firmwaret) jatkaa päivittämistä vielä koneen uudelleen käynnistyksen yhteydessä. Siksi kone kannattaa käynnistää päivitysten jälkeen uudestaan ja varmistaa että päivitykset menevät loppuun, ennen kuin koneen sulkee.
      • Osa päivityksistä voi heittää ruudulle kyselyitä. Esim. BIOS-päivityksissä pitää vielä erikseen valita "Update ThinkPad BIOS". Jos olet epävarma, voit tiedustella asiaa IT-Helpdeskistä. Otathan ruutukaappauksen valmiiksi asennuksesta.
      • Päivitysten kanssa kannattaa olla kärsivällinen, mutta jos joku päivitys on jumissa pitkään, eli prosentit eivät liiku mihinkään (~30-60 min), niin koneen voi käynnistää uudestaan ja yrittää uudestaan.

Akun ongelmat / käynnistymisen ongelmat

Mikäli koneessasi esiintyy seuraavanlaisia ongelmia:

• kone ei lähde käyntiin akkuvirralla eikä sähköverkkoon yhdistettynä tai
      • tietokone on mennyt standby-tilaan, mutta ei palaudu siitä

toimi näin:

• Käännä kannettava ylösalaisin tasaiselle pinnalle.
      • Käytä suoristettua paperiliitintä tai älykännykän mukana tulevaa SIM-kortin avausvälinettä.
      • Etsi tietokoneen pohjasta pieni reikä. (Nollauspainikkeen sijainti voi vaihdella tietokonemalleittain. Tarvittaessa löydät tiedon oman tietokoneesi käyttöohjeesta.)
      • Työnnä paperiliitin / SIM-työkalu reikään ja paina sillä reiän pohjassa olevaa painikenastaa. Pidä painikenastaa pohjaan painettuna 30–60 sekuntia ja vapauta sitten.
      • Tämän jälkeen yhdistä kone virtajohdolla sähköverkkoon ja kokeile käynnistää kone uudelleen.

Mikäli ongelma jatkuu edelleen, ole yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Käytä laitteitasi turvallisesti

Näin käytät laitettasi turvallisesti

1. Käytä vain laitteen omia, ehjiä latureita.

2. Lataa laitteita valvotusti, ei esim. öisin.

3. Lataa palamattomalla alustalla.

Lenovo Commercial Vantage

Asenna Lenovo Vantage -niminen ohjelma Software Centeristä.

Käynnistä ensin ohjelma Start > Lenovo Commercial Vantage.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?