Lenovo-koneet ja niiden ongelmat

Ohje on keskeneräinen, sitä täydennetään. Jos tarvitset apua ohjelmiin ja tietokoneen käyttöön liittyvissä asioissa, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin (yhteystiedot sivun alareunassa). Jos haluat kommentoida tätä ohjetta, jätä palautetta sivun alareunassa olevan Kuinka kehittäisit tätä ohjetta -linkin kautta. Emme voi antaa neuvontaa palautelinkin kautta.

Tämä ohje koskee yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevia Lenovo-kannettavia.

Lenovo on yliopiston tietokoneiden sopimustoimittaja.  Keräsimme tälle sivulle asioita, joita jokaisen Lenovo-käyttäjän on hyvä tietää kannettavastaan. 

Tässä ohjeessa listataan yleisimpiä Lenovoon liittyviä asioita, joita ovat mm.

  • Lenovo Vantage -ohjelmisto
  • Ajurien päivitys
  • Akun / käynnistyksen ongelmat

Lue ohjeet Tarkka ohje -välilehdeltä

Lenovo Commercial Vantage -ohjelma

Lenovo (Commercial) Vantage -ohjelmalla pääset mm. tarkastelemaan Lenovo-koneen asetuksia sekä päivittämään ajureita. Ajurien päivittäminen onkin helpompia tapoja pitää kone tietoturvallisena. 

Asenna Lenovo Vantage -niminen ohjelma Software Centeristä.

  • Käynnistä Software Center yliopistomenusta.
  • Kirjoita hakukenttään Lenovo, ja saat hakuosumaksi Lenovo Commercial Vantagen. Klikkaa ohjelman kuvaketta ja avautuvasta ikkunasta valitse Install. Mikäli kohdassa lukee Uninstall, ohjelma on jo asennettu ja voit siirtyä käyttämään ohjelmaa.  
  • Käynnistä ohjelma Start-valikosta, esim. kirjoittamalla hakukenttään Lenovo. 
  • Ohjelma käynnistyy ja saat näkyviin yleiskuvan koneesta.

Ohjelman auetessa saat näkyviin koontinäkymän. Näkymässä näet mm. tietoja koneesta, tietoja tallennustilan koosta ja linkin päivityksiin. 

 

Päivitysten asentaminen

Napsauta Tarkista järjestelmäpäivitysten saatavuus Lenovo Vantage -ohjelman koontinäkymässä.  

Ohjelma tarkistaa saatavilla olevat päivitykset. Tässä voi mennä hetken aikaa. 

 Seuraavaksi saat listauksen saatavilla olevista päivityksistä. Valitse ainakin välttämättömät päivitykset. Napsauta Päivitä nyt.

Mikäli joku asennus vaatii uudelleenkäynnistyksen, siitä varotetaan ennen asennuksen alkua. Tarkista, että kaikki ohjelmat ovat suljettuna ennen kuin jatkat. 

Päivitykset asentuvat. Seuraa näytön ohjeistusta.  

Kun asennukset on tehty, voit sulkea ohjelman.

Huomioita päivityksestä

  • Kone kannattaa päivitysten jälkeen käynnistää uudelleen, vaikka kone ei sitä ehdottaisikaan. 
  • Osa päivityksistä (BIOS, Firmwaret) jatkaa päivittämistä vielä koneen uudelleen käynnistyksen yhteydessä. Siksi kone kannattaa käynnistää päivitysten jälkeen uudestaan ja varmistaa että päivitykset menevät loppuun, ennen kuin koneen sulkee.
  • Osa päivityksistä voi heittää ruudulle kyselyitä. Esim. BIOS-päivityksissä pitää vielä erikseen valita "Update ThinkPad BIOS". Jos olet epävarma, voit tiedustella asiaa IT-Helpdeskistä. Otathan ruutukaappauksen valmiiksi asennuksesta. 
  • Päivitysten kanssa kannattaa olla kärsivällinen, mutta jos joku päivitys on jumissa pitkään, eli prosentit eivät liiku mihinkään (~30-60 min), niin koneen voi käynnistää uudestaan ja yrittää uudestaan.

Akun ongelmat / käynnistymisen ongelmat

Mikäli koneessasi esiintyy seuraavanlaisia ongelmia:

  • kone ei lähde käyntiin akkuvirralla eikä sähköverkkoon yhdistettynä tai
  • tietokone on mennyt standby-tilaan, mutta ei palaudu siitä

toimi näin:

  • Käännä kannettava ylösalaisin tasaiselle pinnalle. 
  • Käytä suoristettua paperiliitintä tai älykännykän mukana tulevaa SIM-kortin avausvälinettä.
  • Etsi tietokoneen pohjasta pieni reikä. (Nollauspainikkeen sijainti voi vaihdella tietokonemalleittain. Tarvittaessa löydät tiedon oman tietokoneesi käyttöohjeesta.)
  • Työnnä paperiliitin / SIM-työkalu reikään ja paina sillä reiän pohjassa olevaa painikenastaa. Pidä painikenastaa pohjaan painettuna 30-60 sekuntia ja vapauta sitten.
  • Tämän jälkeen yhdistä kone virtajohdolla sähköverkkoon ja kokeile käynnistää kone uudelleen. 

Mikäli ongelma jatkuu edelleen, ole yhteydessä IT-Helpdeskiin

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?
Takaisin ylös