Microsoftin etätyövälineitä käytetään yliopistolla nyt ennätystahtiin

18.05.2020 - 14.30
Päivitetty

Poikkeustilanne on vaikuttanut yliopistolla merkittävästi etätyövälineiden käyttöön. Muun muassa yliopistolaisten laajasti käyttämä pikaviestin- ja kokoustamisväline Teams on suuressa suosiossa etätyön merkittävän kasvun myötä.

Koronatilanteen ensimmäisillä viikoilla Teamsin käyttö nousi kansainvälisestikin niin nopeasti, että Microsoftilla oli hetkittäin vaikeuksia palvelun takaamisessa. Tilanne ilmeni jonkin aikaa myös yliopistolla Teamsin satunnaisina katkoina ja toiminnallisuuksien muutoksina, kun Microsoft sopeutti palvelua vastaamaan kysyntään.

Teamsin käytön yleistyttyä poistuvaa Skype for Businessia puolestaan käytetään yhä vähemmän. Myös Teams-tiimejä on perustettu ahkerasti, sillä poikkeustilanteen alussa tiimejä oli yliopistolla noin 2750, ja 12.5. jo peräti 5130 kappaletta. Teamsin ennakkoluuloton käyttö osoittaa, että yliopistolaiset ovat sopeuttaneet työtapojaan erinomaisesti tehokkaaseen etätyöskentelyyn.

Yllä olevassa grafiikassa oranssi käyrä kuvaa Teamsin käytön kasvua yliopistolla kolmen kuukauden aikana.

Yhä useampi yliopistolainen on etätöiden myötä siirtynyt pois Skype for Businessista Teamsiin. Sininen käyrä osoittaa käydyt Skype-sessiot kolmen kuukauden ajalta.

Pysy ajan tasalla yliopiston IT-asioissa seuraamalla meitä Twitterissä @IT_Helsinkiuni!