Monivaiheinen tunnistautuminen käyttöön LTDK:ssa, MMTDK:ssa ja TTDK:ssa 3.11.2021

20.10.2021 - 09.52

Microsoft Office 365 -palveluiden (esim. Outlook, Teams, OneDrive) monivaiheinen tunnistautuminen (Multifactor Authentication, MFA) tulee asteittain käyttöön koko yliopistolla vuoden 2021 aikana.

Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa, maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa ja teologisessa tiedekunnassa monivaiheinen tunnistautuminen otetaan käyttöön keskiviikosta 3.11.2021 alkaen.

Monivaiheinen tunnistautuminen on nykyisin vakiintunut ja tietoturvaa merkittävästi lisäävä käytäntö, joka auttaa turvaamaan sinun tietojasi – lue Flamma-juttu monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotosta Helsingin yliopistolla.

Monivaiheinen tunnistautuminen tarkoittaa pilvipalveluihin kirjautumisen yhteydessä tehtävää lisätunnistautumista joko mobiilisovelluksella tai puhelimitse. Sen avulla turvaamme yliopiston käyttäjätilit aiempaa paremmin ja ylläpidämme tietoturvaa.

Huom! Monivaiheista tunnistautumista vaaditaan vain 90 päivän välein tai kirjautuessasi uusilla laitteilla, joten tunnistautuminen ei tarpeettomasti kuormita kirjautumistasi yliopiston Office-palveluihin. Office 365 -palveluiden lisäksi monivaiheinen tunnistautuminen otetaan käyttöön myöhemmin myös muissa soveltuvissa yliopiston palveluissa.

Monivaiheinen tunnistautuminen tulee käyttöösi yliopiston Office-palveluissa vasta käyttöönoton määräpäivänä 3.11.2021, mutta voit helpottaa käyttöönottoa määrittämällä tunnistautumistapasi hyvissä ajoin etukäteen seuraavasti:

• Määritä tunnistautumistavat IT-Helpdesk-ohjeiden mukaisesti. Sinun kannattaa määrittää tunnistautumistavat ennen varsinaista käyttöönoton määräpäivää, sillä tuolloin yliopiston IT-Helpdeskissä saattaa olla ruuhkaa, ja ongelmatilanteiden yhteydessä pääsysi O365-palveluihin voi hidastua.
  • Suosittelemme lisäämään vähintään kaksi lisätunnistautumismenetelmää. Huom! Suositellut tunnistautumistavat ovat Microsoft Authenticator -sovellus päämenetelmänä sekä automaattinen puhelintunnistautuminen varamenetelmänä. Lataa Microsoft Authenticator -sovellus puhelimeesi sovelluskaupastasi.
  • Jos et käytä Outlookia (Outlook Web App tai Outlook-työpöytäsovellus), monivaiheinen tunnistautuminen voi edellyttää sähköpostiohjelmasi asetusten muuttamista. Lue tarkemmat ohjeet sähköpostiohjelmien asetusten muuttamisesta.
  • Sähköpostin ja kalentereiden synkronointi voi joillain sovelluksilla lakata toimimasta varoittamatta. Varmista synkronoinnin toimiminen käyttöönoton jälkeen ja katso tarvittaessa sovellukset ohjeista.
  • Ongelmatilanteissa ole ensisijaisesti yhteydessä IT-Helpdeskiin, jotta saat nopeiten apua: