29.01.2021 - 11.13
Päivitetty
Rikolliset yrittävät jatkuvasti huijata yliopistolaisia sekä huijaussoitoin että kalasteluviesteillä. Erilaiset huijaussoitot ja kalasteluviestit ovat arkipäivää nykymaailmassa – tietoturva on jokaisen yliopistolaisen vastuulla! Lue Helsingin yliopiston tietoturvaohjeet sekä ohjeet kalasteluviesteistä ja käy säännöllisesti läpi huijausviestien esimerkkisivu.
Huijaussoitot
- Rikolliset esiintyvät yleensä Microsoftin tai "IT-osaston" helpdesk-tukena, ja puhuvat usein intialaisella aksentilla – huijaussoittoja tehtaillaan tyypillisesti toimistoista, joissa taustalta kuuluu puheenhälinää. Myös Mac-käyttäjiä yritetään huijata.
- Puhelut saattavat tulla suomalaiselta näyttävästä numerosta.
- Rikolliset haluavat asentaa etähallintaohjelman uhrin koneelle. Yliopiston koneille asentaminen on tietoturvarajoitusten ansiosta vaikeaa, mutta kotikoneille ohjelma asentuu helposti. Älä missään tapauksessa asenna ohjelmaa koneellesi!
- Lopeta huijauspuhelut alkuunsa!
- Lisätietoja huijaussoitoista kyberturvallisuuskeskuksen sivuilla
- Jos epäilet tulleesi huijatuksi, ota välittömästi yhteyttä Helpdeskiin. Huom: sinun ei tarvitse ilmoittaa puheluista, jos et ole niihin vastannut tai et epäile tulleesi huijatuksi. Yliopiston tietoturva on tietoinen huijaussoitoista.
Kalasteluviestit
- Viestissä ohjataan joko erilliselle sivulle tai siinä on liitetiedosto
- Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä tai avaa liitetiedostoja!