Varoitus huijausviesteistä: liikkeellä viestejä poliisin nimissä

17.10.2022 - 09.01
Ingress

Verkkorikolliset yrittävät parhaillaan huijata yliopistolaisia kalasteluviesteillä, jotka on lähetetty Suomen Poliisin nimissä. Viesteissä on mukana PDF-liitetiedosto.

Älä avaa liitetiedostoa tai vastaa viestiin, vaan poista viesti välittömästi. Lue myös ohjeet kalasteluviesteistä ilmoittamiseen. Jos olet vastannut viestiin, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin:

Erilaiset huijausviestit ovat arkipäivää nykymaailmassa – tietoturva on jokaisen yliopistolaisen vastuulla! Lue Helsingin yliopiston tietoturvaohjeet sekä ohjeet kalasteluviesteistä ja käy säännöllisesti läpi huijausviestien esimerkkisivu.

Huomioithan, että sinun ei tarvitse ilmoittaa roskapostikansioosi saapuneista kalasteluviesteistä IT-Helpdeskille. Nämä viestit ovat suodattuneet roskapostikansioosi asianmukaisesti, ja sekä yliopiston tietoturva että IT-Helpdesk ovat tietoisia viesteistä.

Kalasteluviestit

• Huijausviestin kirjoittajalla on yleensä kiire – jokin toimenpide on tehtävä välittömästi (esim. salasanan vaihto, kiireinen avunpyyntö)
  • Viestien sisältämiä linkkejä huijaussivustoille saatetaan naamioida esimerkiksi kalenterikutsuiksi, Teams-kutsuiksi, salasanan vanhenemisen estämislinkeiksi jne. Viestissä ohjataan joko erilliselle sivulle tai siinä on liitetiedosto.
  • Kalasteltuja tunnuksia käytetään esimerkiksi roskapostitukseen. Tällöin valitettava seuraus voi olla, että yliopisto päätyy muiden organisaatioiden kieltolistoille, jolloin yliopistolta lähetetyt viestit eivät enää mene perille vastaanottajalle.
  • Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä tai avaa liitetiedostoja!

Turvatakseen yliopiston käyttäjätietoja ja -tilejä tietotekniikkakeskuksen sähköpostiylläpito poistaa yliopistolaisten Outlook-sähköpostilaatikoihin roskapostisuodatuksen läpi päässeitä huijausviestejä keskitetysti jokaisen kalastelukampanjan yhteydessä. Viestit poistetaan Microsoft Defender -virustorjuntaohjelman huijausviestien poistotoiminnolla.

Sinun ei tarvitse huolestua, jos huomaat, että sähköpostiisi saapunut huijausviesti on kadonnut. Vain huijausviestit poistetaan, eikä sähköpostiylläpitomme näe sähköpostilaatikkosi sisältöä tai käsittele muuta tietoa poistojen yhteydessä.