Varoitus kalasteluviesteistä: liikkeellä viestejä yliopistolaisten nimissä

16.03.2022 - 14.07
Ingress

Verkkorikolliset yrittävät parhaillaan huijata yliopistolaisia kalasteluviesteillä.

Liikkeellä on muun muassa huijausviestejä, joissa lähettäjänä on näennäisesti joku tuttu yliopistolainen, mutta lähettäjän sähköpostiosoite on ulkopuolisen tahon. Ole tarkkana, jos saat kollegan nimissä esimerkiksi tavallisesta poikkeavan avunpyynnön.

Erilaiset kalasteluviestit ja huijaussoitot ovat arkipäivää nykymaailmassa – tietoturva on jokaisen yliopistolaisen vastuulla! Lue Flammasta Helsingin yliopiston tietoturvaohjeet sekä ohjeet kalasteluviesteistä ja käy säännöllisesti läpi Flamman huijausviestien esimerkkisivu.

Kalasteluviestit

• Huijausviestin kirjoittajalla on yleensä kiire – jokin toimenpide on tehtävä välittömästi (esim. salasanan vaihto, kiireinen avunpyyntö).
  • Viestien sisältämiä linkkejä huijaussivustoille saatetaan naamioida esimerkiksi kalenterikutsuiksi, Teams-kutsuiksi, salasanan vanhenemisen estämislinkeiksi jne. Viestissä ohjataan joko erilliselle sivulle tai siinä on liitetiedosto.
  • Kalasteltuja tunnuksia käytetään esimerkiksi roskapostitukseen. Tällöin valitettava seuraus voi olla, että yliopisto päätyy muiden organisaatioiden kieltolistoille, jolloin yliopistolta lähetetyt viestit eivät enää mene perille vastaanottajalle.
  • Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä tai avaa liitetiedostoja!