Varoitus kalasteluviesteistä – palkanlaskentahuijaus

21.05.2021 - 12.14
Päivitetty

Liikkeellä on parhaillaan kalasteluviestejä, joissa väitetään viestin tulleen palkanlaskennasta. Älä avaa viestiä tai siinä olevaa linkkiä, joka johtaa huijaussivustolle. Yliopiston palkanlaskenta ei lähetä tällaisia viestejä.

Rikolliset yrittävät jatkuvasti huijata yliopistolaisia sekä huijaussoitoin että kalasteluviesteillä. Erilaiset huijaussoitot ja kalasteluviestit ovat arkipäivää nykymaailmassa – tietoturva on jokaisen yliopistolaisen vastuulla! Lue Helsingin yliopiston tietoturvaohjeet sekä ohjeet kalasteluviesteistä ja käy säännöllisesti läpi huijausviestien esimerkkisivu.

Kalasteluviestit

• Viestissä ohjataan joko erilliselle sivulle tai siinä on liitetiedosto
  • Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä tai avaa liitetiedostoja!

Huijaussoitot

• Rikolliset esiintyvät yleensä Microsoftin helpdesk-tukena ja puhuvat usein intialaisella aksentilla – huijaussoittoja tehtaillaan tyypillisesti toimistoista, joissa taustalta kuuluu puheenhälinää. Myös Mac-käyttäjiä yritetään huijata.
  • Puhelut saattavat tulla suomalaiselta näyttävästä numerosta.
  • Rikolliset haluavat asentaa etähallintaohjelman uhrin koneelle. Yliopiston koneille asentaminen on tietoturvarajoitusten ansiosta vaikeaa, mutta kotikoneille ohjelma asentuu helposti. Älä missään tapauksessa asenna ohjelmaa koneellesi!
  • Lopeta huijauspuhelut alkuunsa!
  • Lisätietoja huijaussoitoista kyberturvallisuuskeskuksen sivuilla
  • Jos epäilet tulleesi huijatuksi, ota välittömästi yhteyttä Helpdeskiin. Huom: sinun ei tarvitse ilmoittaa puheluista, jos et ole niihin vastannut tai et epäile tulleesi huijatuksi. Yliopiston tietoturva on tietoinen huijaussoitoista.