Varoitus Outlook Web App -aiheisesta kalasteluviesteistä

03.12.2021 - 14.04

Liikkeellä on parhaillaan Outlook Web App -aiheisia kalasteluviestejä, jossa kehotetaan siirtymään uuteen Microsoft Outlook -verkkoportaaliin. Älä avaa viestiä tai siinä olevaa linkkiä, joka johtaa huijaussivustolle.

Rikolliset yrittävät jatkuvasti huijata yliopistolaisia sekä huijaussoitoin että kalasteluviesteillä. Erilaiset huijaussoitot ja kalasteluviestit ovat arkipäivää nykymaailmassa – tietoturva on jokaisen yliopistolaisen vastuulla! Lue Helsingin yliopiston tietoturvaohjeet sekä ohjeet kalasteluviesteistä ja käy säännöllisesti läpi huijausviestien esimerkkisivu.

Kalasteluviestit
• Viestissä ohjataan joko erilliselle sivulle tai siinä on liitetiedosto
• Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä tai avaa liitetiedostoja!

Huijaussoitot
• Rikolliset esiintyvät yleensä Microsoftin helpdesk-tukena ja puhuvat usein intialaisella aksentilla – huijaussoittoja tehtaillaan tyypillisesti toimistoista, joissa taustalta kuuluu puheenhälinää. Myös Mac-käyttäjiä yritetään huijata.
• Puhelut saattavat tulla suomalaiselta näyttävästä numerosta.
• Rikolliset haluavat asentaa etähallintaohjelman uhrin koneelle. Yliopiston koneille asentaminen on tietoturvarajoitusten ansiosta vaikeaa, mutta kotikoneille ohjelma asentuu helposti. Älä missään tapauksessa asenna ohjelmaa koneellesi!
• Lopeta huijauspuhelut alkuunsa!

• Lisätietoja huijaussoitoista kyberturvallisuuskeskuksen sivuilla
• Jos epäilet tulleesi huijatuksi, ota välittömästi yhteyttä IT-Helpdeskiin. Huom: sinun ei tarvitse ilmoittaa puheluista, jos et ole niihin vastannut tai et epäile tulleesi huijatuksi. Yliopiston tietoturva on tietoinen huijaussoitoista.