Yliopistolaisen tietoturvatesti 2023–2024 on julkaistu – saat muistutuksia sähköpostiin ja Flamman ilmoituksiin, kun on sinun vuorosi tehdä testi

06.07.2023 - 14.37

Yliopistolaisen tietoturvatesti kiinnittää huomion ajankohtaisiin tietoturvailmiöihin ja tietoturvallisiin toimintatapoihin. Vuosittain suoritettava lyhyt testi on pakollinen henkilökunnan jäsenille sekä tutkinto-opiskelijoille. Myös muut yliopistolaiset voivat halutessaan suorittaa testin.

Henkilöstön testin ajankohtaisteemana on tiedon tallennus ja jakaminen. Ajankohtaiskysymysten lisäksi testi sisältää entiseen tapaan kysymyksiä verkkohuijauksista ja muista tietoturvan perusasioista.

Milloin on minun vuoroni suorittaa testi?

Tietoturvatestin suoritusajat on porrastettu pitkin lukuvuotta. Oma määräpäiväsi määräytyy käyttäjätunnuksen alkukirjaimen mukaan: syyslukukaudella vuorossa ovat aakkosten loppupään tunnukset ja kevätlukukaudella aakkosten alkupää. Oma vuorosi on joka vuosi samaan aikaan.

Saat tiedon suoritusajasta sähköpostilla. Ensimmäisen muistutusviestin saavuttua sinulla on kaksi kuukautta aikaa suorittaa testi. Muistutukset saapuvat osoitteesta noreply@helsinki.fi. Sähköpostin lisäksi tietoturvatesti muistuttelee sinua lähestyvästä määräpäivästä Flamman ilmoituksissa.

Jos et suorita testiä, käyttäjätunnuksesi lukkiutuu

Testin suorittaminen vie vuosittain aikaasi vain noin varttitunnin. Kun saat ensimmäiset muistutukset lähestyvästä määräpäivästä, suosittelemme että teet testin heti.

Tietoturvatestin suorittaminen on osa yliopiston käyttäjätunnuksen haltijan velvoitteita. Jos et suorita testiä annettuun määräpäivään mennessä, käyttäjätunnuksesi lukkiutuu etkä voi enää kirjautua sähköpostiin tai muihin yliopiston palveluihin. Jos näin käy, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin testin suorittamiseksi ja tunnusten avaamiseksi.

Mihin testiä tarvitaan?

Korkeakouluihin kohdistuva kyberhäirintä on yleistynyt Euroopassa viime vuosina ja esimerkiksi tietojenkalastelukampanjat ovat nykyään valitettava osa yliopistojen arkipäivää.

Yliopiston johto on päättänyt tietoturvatestin käyttöönotosta, jotta jokainen yliopistolainen pysyisi ajan tasalla tietoturvan perusasioista ja saisi säännöllisen muistutuksen hyvistä käytännöistä.

Jokainen meistä voi omalla toiminnallaan vähentää yliopistoon kohdistuvia tietoturvariskejä ja varmistaa, että yliopistolaisten tieto pysyy turvassa ja tutkimus ja opiskelu saavat jatkua ilman häiriöitä.

Yliopistolaisen tietoturvatestin ajantasaiset suoritusohjeet ja linkin henkilöstön kuluvan vuoden kurssialueelle löydät aina Flammasta. Tutustu myös muihin Flamman tietoturvasisältöihin.