Yliopiston Zoomin tietoturva-asetuksiin muutos – osallistu kyselyyn!

16.04.2020 - 15.38
Päivitetty

Zoom-videoviestintäpalvelun tietoturvauhista on uutisoitu viime aikoina julkisuudessa. Helsingin yliopisto ja CSC ovat vastanneet näihin huoliin, ja Zoom on kertonut yhtiön tekevän hartiavoimin töitä palvelun tietoturvallisuuden varmistamiseksi. Me yliopistolaiset voimme käyttää Zoomia varsin turvallisin mielin, kunhan muistamme tietoturvan hyvät käytänteet.

Maailmalta on kantautunut viitteitä siitä, että kokouksiin voi ilmaantua häiriköitä, jotka käyttävät anonyymia Tor-verkkoa arvatakseen Zoomin satunnaisesti luomia yhdeksänmerkkisiä kokoustunnuksia. Tällaiseen Zoom-pommituksena tunnettuun häirintään ei välttämättä voi varautua mitenkään, vaikka tekisi kaiken oikein.

• Ehkäistäksemme Zoom-pommitusta olemme ottaneet kaikissa Helsingin yliopiston Zoom-kokouksissa käyttöön pakollisen salasanan. Salasana luodaan tästedes automaattisesti jokaisen uuden Zoom-kokouskutsun yhteydessä, ja se liitetään oletuksena kaikkiin kutsulinkkeihin.
  • Yliopistolaisten ei tarvitse tehdä mitään, eikä muutoksen pitäisi vaikuttaa Zoomin käyttöön tai käytettävyyteen millään tavalla.
  • Muutoksella lisätään kutsulinkin satunnaisuutta. Näin vaikeutamme oikeiden Zoom-kokoushuoneiden toimivien linkkien arvaamista toistuvin yrityksin. Muutoksen jälkeen yliopiston Zoom-kokoushuoneiden oikeiden linkkien arvaamisen ei pitäisi enää olla mahdollista.
  • Asetuksen voi halutessaan muuttaa itse takaisin, mutta tämä ei ole suositeltavaa.

Miten hyvin Zoom on toiminut? Vastaa Zoom-käyttäjäkyselyyn!

Haluamme kuulla yliopistolaisilta, miten hyvin Zoom on toiminut, miten sitä voisi parantaa ja mitä käyttötarpeita se ei mahdollisesti kata. Siksi pyydämme sinua vastaamaan lyhyeen kyselyyn Zoomin käytöstä Helsingin yliopistolla. Kyselyyn vastaamiseen pitäisi kulua korkeintaan 10–15 minuuttia.

Suuret kiitokset, jos ehdit vastata kyselyyn 27.4. mennessä. Vastaamalla vaikutat videoviestintäpalveluiden kehittämiseen yliopistolla. Voit vastata kyselyyn täällä.

Pysy ajan tasalla yliopiston IT-asioissa seuraamalla meitä Twitterissä @IT_HelsinkiUni!