Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Sivulta löydät myös ajankohtaisia vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi kerromme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.
Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta emme tarjoa neuvontaa.
Uudet ohjeet
- Uusi ohje: Automaattitekstitys Microsoft Streamilla
- Uusi ohje: Powerpoint Live: automaattitekstitys ja esityksen jakaminen
- Uusi ohje: Ryhti 2.0 - Ryhmätallennustilojen hallintatyökalu
- Päivitetty ohje: Ricoh Secureprint: Väritulostus ja muut asetukset Macilla
- Päivitetty ohje: Etäfasilitointiväline Miro
Ajankohtaista
Uniprint-tulostuspalvelun ohjeet
Unigrafia ja tietotekniikkakeskus yhdessä uuden palveluntuottajan Ricohin kanssa toivat vuoden 2024 lopussa käyttöön yliopiston uuden Uniprint-tulostusjärjestelmän. Tästä eteenpäin löydät pääosin kaikki tulostusohjeet osoitteesta https://www.uniprint.fi. IT-Helpdeskin ohjesivustolla tulostusohjeista löytyvät uudistukseen jälkeen vain Helsingin yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevia koneita koskevat tulostusohjeet, kuten päivitetty Ricoh Secureprint: Väritulostus ja muut asetukset Macilla -ohje.
Tekstittäminen ja litterointi -kokoomasivu
Oletko jo huomannut, että löydät nykyään kätevästi kaikki tekstittämistä ja litterointia koskevat ohjeet Tekstittäminen ja litterointi -kokoomasivulta? Löydät kokoomasivulta linkkejä erilaisiin työkaluihin niin litterointiin, eli videon tai ääniraidan muuttamiseen tekstiksi esimerkiksi tekoälyn avulla, kuin tekstitykseenkin. Netissä julkaistavien videoiden on oltava saavutettavia eli tekstitettyjä. Videoiden tekstittämisestä hyötyvät kuulovammaisten lisäksi muutkin. Videota voidaan esimerkiksi katsella paikassa, jossa äänen volyymin nostaminen ei ole mahdollista, videossa on heikko äänenlaatu tai taustameteli estää videon kuuntelemisen.
Tilastoja vuodelta 2024
Vuonna 2024 IT-Helpdeskin ohjeita katseltiin 617 368 kertaa. Eniten vierailijoita sivustollemme tuli Suomesta (233 003). Seuraavaksi eniten vierailijoita tuli järjestyksessä Saksasta, Irlannista, Ruotsista, Yhdysvalloista ja Iso-Britanniasta. Vierailijoita oli lähes maailman jokaisesta kolkasta, kuten alla olevasta kuvasta näkyy:
Keskimääräinen vierailija ohjesivustolle tuli Suomesta käyttäen tietokonetta, käyttöjärjestelmänä Windows 10, selaimena Chrome ja näytön resoluutiona 1280x720.
Tässä vielä ympyräkaavioina kootusti tietoja vierailijoiden käyttämistä laitteista, käyttöjärjestelmistä sekä selaimista:
Tilastoja joulukuulta 2024
- IT-ohjeiden katselukertoja oli joulukuussa 52 395.
- Ohjesivujen kautta on annettu palautteita, korjausehdotuksia tai ohjetoiveita joulukuussa 21 kertaa.
- IT-Helpdeskiin lähetettiin tukipyyntöjä joulukuussa 4 509 kertaa.
- IT-Helpdeskin ratkaisemia tukipyyntöjä oli joulukuussa 4 360 kappaletta.
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?