IT-ohjesivuston kuukausiraportti - toukokuu 2024

IT-ohjesivuston kuukausiraportti - toukokuu 2024

Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Sivulta löydät myös ajankohtaisia vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi kerromme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.

Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta emme tarjoa neuvontaa.

Uudet ohjeet

IT-Helpdeskin kuukausiraportti jää kesätauolle

IT-Helpdeskin kuukausiraportti jää kesän ajaksi tauolle. Julkaisemme seuraavan koosteen syyskuun alussa. Kesän ajan saat yhteyden IT-Helpdeskiin chatin, sähköpostin tai puhelimen kautta.

Etäkäytettävät työpöydät ja muita vinkkejä kesäajan etätöihin

Tiesitkö, että voit käyttää yliopiston työpöytää etänä vaikka tabletilla laiturinnokasta? Etäkäytettävän työpöydän avulla voit käynnistää Windows (vain henkilökunta)- tai Linux- työpöydän miltä tahansa laitteelta tai vaihtaa helposti yliopiston koneella käyttöjärjestelmästä toiseen. Virtuaalista Windowsia tarvitsevat opiskelijat voivat käyttää AVD-työpöytää.

Yliopiston koneella voit avata etäkäytettävän työpöydän HY-valikosta tai VMware Horizon Client -ohjelmalla. Ohjelmisto on asennettu valmiiksi kaikkiin Windows-, Linux- ja macOS- työasemiin.

Jos haluat käynnistää etäkäytettävän työpöydän omalta laitteeltasi, mene osoitteeseen vdi.helsinki.fi. Voit valita, avaatko etäkäytettävän työpöydän selaimessa vai haluatko asentaa asiakasohjelmiston koneellesi.

Katso muita vinkkejä ja työkaluja etätöihin Näin teet etätyötä -kokoomasivultamme.

Varo kalastelua

Kesäaikana siiman isovarpaaseensa solmineet, uimarenkaassa torkkuvat lomailijat eivät valitettavasti ole ainoita liikkeellä olevia kalastelijoita. Henkilötietojen ja käyttäjätunnusten kalastelu lisääntyy kesällä, kun kalastelua harrastavat huijarit tietävät ihmisten olevan lomilla ja kiireisiä. Tästä syystä edes kesälaitumella ei kannata unohtaa hyviä tietoturvaan liittyviä toimintatapoja. Kertaa tietoturvan top 10 -vinkkiä Flammasta ja lue lisää kalastelusta IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Akun käyttöiän optimointi

Tiesitkö, että voit pidentää kannettavan Lenovo-koneesi akun käyttöikää, ottamalla Lenovon akun latauksen kynnysarvo -toiminnon käyttöön? Monet HY:n ylläpidettyjä kannettavia käyttävät pitävät konettaan sitä käyttäessään pääosin joko telakassa tai virtalähteessä. Pitkässä käytössä tämä alkaa pikkuhiljaa syödä akun maksimikapasiteettia. Suosittelemme kaikkia Lenovo-kannettavia pääosin virtalähteessä tai telakassa käyttäviä seuraamaan näitä ohjeita koneen akun käyttöiän optimoimiseksi.

Tilastoja

• IT-ohjeiden katselukertoja toukokuussa 2024 oli 48 100 kertaa.
  • Ohjesivujen kautta on annettu toukokuun aikana palautteita, korjausehdotuksia tai ohjetoiveita 15 kertaa.
  • IT-Helpdeskiin lähetettiin tukipyyntöjä toukokuussa 4 562 kappaletta.
  • IT-Helpdeskin ratkaisemia tukipyyntöjä oli toukokuussa 4 202 kappaletta.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?