IT-centret introducerar en ny laptoputlåningstjänst på alla campus i april 2025.
I utlåningsautomaterna kan universitetets examensstuderande och personal låna en bärbar Lenovo-dator för studier eller arbete i fyra eller åtta timmar åt gången.
I laptoputlåningen kan du reservera en laptop (dvs. en bärbar dator) för samma dag eller nästa dag.
IT-centret har testat laptoputlåningstjänsten sedan 2021. Pilotutlåningen är fortfarande verksam på Infocentrum. Läs i den separata anvisningen om den laptoputlåning som har testats och hur den används.
Läs mer om laptoputlåningen i Flammas meddelande (inloggning krävs).
Du kan läsa om tjänsten och låna en bärbar dator på https://lapparilainaamo.helsinki.fi.
Snabbinstruktion
Innehållsförteckning
Alternativ för att låna en enhet
- Boka en enhet i webbtjänsten https://lapparilainaamo.helsinki.fi, hämta och returnera den i gränssnittet för skåpet. Läs mer i den detaljerade anvisningen under Metod 1.
- Låna en enhet direkt i gränssnittet för skåpet (utan förhandsbokning). Läs mer i den detaljerade anvisningen under Metod 2.
Du kan också använda enbart webbtjänsten (bokning + styrning av skåpet). Detta är en tillgänglig metod för personer som kan ha svårt att använda gränssnittet för skåpet. Läs mer under Tillgänglighet vid användning av tjänsten.
Du hittar illustrerade och mer detaljerade anvisningar på fliken Detaljerad hjälp.
Detaljerad hjälp
Metod 1 Boka en bärbar dator i förväg och hämta den från skåpet
Boka i webbtjänsten, hämta och returnera den bärbara datorn i användargränssnittet för skåpet.
Logga in i tjänsten i en webbläsare på: https://lapparilainaamo.helsinki.fi
- (1) Välj tjänst (Select service) > Laptop.
- (2) Välj var du vill hämta den bärbara datorn (Select location).
- (3) Eventuellt behöver du också välja område, ifall det finns två utlåningsställen nära varandra (Select Laptop Lender).
- (4) Välj datum (Select Date): Du kan boka den bärbara datorn för samma dag eller nästa dag.
- (5) Välj tid (Select Duration), hur länge du behöver den bärbara datorn 1 timme/4 timmar/8 timmar.
Genom att välja önskat klockslag i listan kommer du till en översikt över bokningen. Klicka på Bekräfta bokning (Submit reservation).
Viktigt! Observera att den bärbara datorn ska hämtas inom 15 minuter från starttiden, annars avbokas bokningen automatiskt.
Du får ett e-postmeddelande om bokningen av den bärbara datorn från noreply@helsinki.fi. (Om du inte får något meddelande, kontrollera din skräppost.) I meddelandet finns närmare information om lånet. Du behöver PIN-koden i meddelandet när du hämtar den bärbara datorn.
Observera att du måste hämta den enhet som du bokat inom 15 minuter från starttiden för bokningen, annars avbokas bokningen automatiskt.
Hämta den bärbara datorn enligt följande
- Gå till den utlåningsställe som du valt. Om det finns två utlåningsställen nära varandra, kan du kontrollera i meddelandet eller webbtjänsten vilket utlåningsställe du valde.
- På skärmen vid utlåningsstället välj Hämta en förhandsbokad laptop.
- Ange den sexsiffriga PIN-kod som du fått och tryck på OK. Koden hittar du i bekräftelsemeddelandet som du har fått via e-post och i webbtjänsten.
- En lucka öppnas. Ta ut den bärbara datorn ur luckan som öppnas.
- Obs! Försök inte ta med dig den laddare som sitter fast i bakväggen.
- Stäng luckan.
Metod 2 Hämta en bärbar dator utan förhandsbokning
Låna en enhet direkt i gränssnittet för skåpet (utan förhandsbokning). Du kan se skåpets aktuella laptopstatus på skärmen.
- På skärmen vid utlåningsstället välj Boka och hämta en laptop nu.
- Välj Laptop på skärmen.
- Välj tid, hur länge du behöver låna datorn. Alternativen är 1 timme/4 timmar/8 timmar.
- Logga in med ditt universitetsanvändarnamn för att fortsätta. Klicka på Logga in. Ange ditt användarnamn och lösenord i inloggningsfönstret som öppnas, Helsingfors universitet SmartLockers.
- Efter en lyckad inloggning ser du en vy med information om din PIN-kod och att PIN-koden också har skickats till dig via e-post.
- Klicka på Öppna skåpet.
- En lucka öppnas. Ta ut den bärbara datorn ur luckan som öppnas.
- Obs! Försök inte ta med dig den laddare som sitter fast i bakväggen.
- Stäng luckan.
Tillgänglighet vid laptoputlåningen
Tjänsten är i regel utformad för att vara tillgänglig. I fråga om tillgänglighet har man särskilt beaktat personer som kan ha svårt att använda gränssnittet för skåpet eller för vilka de översta luckorna ligger för högt.
Tillgängligheten har beaktats på ett mångsidigt sätt i laptoputlåningstjänsten bland annat enligt följande:
- Möjlighet att öppna luckan med en mobil webbläsare
- Luckor i tillgängliga höjder
- Skärm med hög kontrast
Obs! Tillgänglighetsegenskaperna är inte aktiverade som standard utan användarna måste aktivera dem själva. När du en gång har aktiverat egenskaperna är de aktiverade även nästa gång du loggar in.
Du aktiverar tillgänglighetsinställningarna enligt följande:
- Logga in i tjänsten i en webbläsare på https://lapparilainaamo.helsinki.fi.
- För att tillgänglighetsinställningarna ska fungera måste du först logga in med ditt universitetsanvändarnamn.
- Klicka på Logga in.
Välj Tillgänglighet i menyn. Det finns två inställningar i menyn, välj de du behöver. Aktivera önskade inställningar genom att dra i reglaget:
- Visa laptops i tillgängliga luckor.
Genom att aktivera denna inställning kan du låna bärbara datorer som ligger på tillgänglig höjd. - Aktivera hämtning och retur av laptop via webbläsare.
Genom att aktivera denna inställning kan du låna och returnera den bärbara datorn på ett tillgängligt sätt via en webbläsare.
Viktigt: Användaren måste befinna sig i närheten av skåpet när luckan öppnas via webbtjänsten!
Att låna en enhet på tillgänglig höjd
När funktionen ”Visa laptos i tillgängliga luckor” är aktiverad visar tjänsten, förutom alla laptops som du kan låna, en lista över de bärbara datorer som är på tillgänglig höjd.
Du kan välja en likadan bärbar dator med både alternativen ”Laptop” och ”Laptop (tillgänglig höjd)”. Skillnaden är att Laptop (tillgänglig höjd) är avsedd för personer för vilka de översta luckorna ligger för högt.
Klicka på önskat laptopalternativ för att fortsätta:
- (1) Under Tjänster ser du redan ditt val > Laptop / Laptop (tillgänglig höjd).
- Fortsätt på samma sätt som i Metod 1.
Att hämta och returnera en bärbar dator via en webbläsare
Genom att aktivera inställningen Aktivera hämtning och retur av laptop via webbläsare kan du hämta den bärbara datorn utan gränssnittet för utlåningen.
När din lånetid närmar sig flytta dig till närheten av utlåningsstället. Om det finns två utlåningsställen nära varandra, kan du kontrollera i meddelandet eller webbtjänsten vilket utlåningsställe du valde.
- Logga in i tjänsten i en webbläsare på https://lapparilainaamo.helsinki.fi och gå till sidan Mina bokningar (My account).
- Du kan se dina bokningar på sidan Mina bokningar. Klicka på Mer information (Details).
- (1) Klicka på Öppna luckan och ta laptoppen.
- (2) Skärmen visar luckans nummer. Klicka på knappen Öppna skåpet. En lucka öppnas.
- Ta ut den bärbara datorn ur luckan som öppnas.
- Stäng luckan.
Att returnera den bärbara datorn till utlåningsstället
Gå till laptoputlåningen och returnera enheten enligt följande:
Att returnera den bärbara datorn vid utlåningsstället
- På skärmen vid laptoputlåningen välj Returnera lånad laptop.
- Ange samma sexsiffriga PIN-kod som du använde när du hämtade den bärbara datorn och klicka på OK.
- Du hittar koden i e-posten och i webbtjänsten.
- På skärmen tillfrågas du först om skicket på den bärbara dator som ska returneras:
I vilket skick är laptoppen?- Svara Bra om datorn har fungerat felfritt och det inte har inträffat några skador på datorn när du använt den.
- Svara Sönder om det har uppstått något fel när du använt datorn eller om du annars anser att datorn behöver ses över. Då återgår datorn inte längre till utlåning, utan ett meddelande skickas till närsupporten om att denna bärbara dator behöver ses över.
- Oavsett vilket alternativ du väljer visas en knapp på skärmen: Öppna luckan och returnera laptoppen.
- Lägg tillbaka den bärbara datorn i luckan, anslut strömkabeln till datorn.
- Stäng luckan.
Efter att du har returnerat den bärbara datorn får du ännu en bekräftelse till din e-post om att datorn har returnerats.
En tillgänglig metod att returnera den bärbara datorn via en webbläsare
Gå till samma skåp där du lånade den bärbara datorn.
- Logga in i tjänsten i en webbläsare på: https://lapparilainaamo.helsinki.fi.
- På sidan Mina bokningar klicka på Mer information (Details) vid den bärbara dator som du lånat.
- Klicka på Returnera laptoppen.
- Tjänsten meddelar Se till att vara i närheten av skåpet [Skåpets namn].
- Välj något av alternativen Bra / Sönder beroende på om det är något fel på den bärbara datorn eller inte. Nästa steg aktiveras.
- Klicka på Öppna skåpet.
- En lucka öppnas.
- Lägg tillbaka den bärbara datorn i luckan, anslut strömkabeln till datorn.
- Stäng luckan.
Efter att du har returnerat den bärbara datorn får du ännu en bekräftelse till din e-post om att datorn har returnerats.
Problem och andra observationer
- Om du har bokat en bärbar dator men inte hämtar den inom 15 minuter efter bokningens början, avbokas bokningen och du får ett e-postmeddelande om det.
- Stängde du luckan av misstag innan du fick med dig den bärbara datorn? Kontakta IT-Helpdesk, de kan hjälpa dig. Observera att IT-Helpdesk har öppet vardagar kl. 9-15.
- Något annat problem? Tveka inte att kontakta IT-Helpdesk. Kontaktuppgifterna finns längst nere på anvisningssidan under Kontakta oss.
Videoinstruktion
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?