Multifaktorautentisering, dvs. MFA

Multifaktorautentisering, dvs. MFA

På den här sidan finns länkar till alla universitetets MFA-anvisningar. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Multifaktorautentisering (MFA) förbättrar datasäkerheten genom att försvåra nätbrottslingars bedrägeriförsök. MFA är en egenskap som ger extra trygghet vid inloggning i många tjänster som används vid universitetet, där man autentiserar sig med en separat enhet.

Autentiseringsmetoder

De autentiseringsmetoder som kan användas listas i den ordning de rekommenderas. Vi rekommenderar att du använder flera autentiseringsmetoder på två olika apparater, så att du också kan använda en alternativ autentiseringsmetod om någon av metoderna inte är tillgänglig (t.ex. om du inte har telefonen med dig eller om den går sönder). Du kan alltså lägga till flera metoder för säkerhets skull och välja en alternativ metod vid autentiseringen, om du inte har möjlighet att använda din huvudsakliga autentiseringsmetod. Autentisering via telefonsamtal ska endast användas som reservmetod.

Det längsta inloggningsintervallet för personliga enheter är 30 dagar, men vissa användargrupper har kortare tider, till exempel fem (5) dagar för personal. Beroende på riskerna kan inloggning efterfrågas oftare.

Återställning av autentiseringsmetoder

Om MFA-autentisering av någon anledning misslyckas, kan du återställa autentiseringsmetoderna.

Närmare anvisningar för hur man återställer MFA-autentiseringsmetoder finns på en separat sida.

Misstänker du att någon missbrukar dina inloggningsuppgifter?

https://mysignins.microsoft.com kan du kontrollera var, hur och när dina uppgifter har använts för att logga in i Microsoft 365-tjänsterna.

Om du ser en autentisering eller ett försök till en autentisering som du inte har gjort, ska du kontakta Helpdesk.

Om telefonen går sönder eller försvinner

Om telefonen går sönder eller försvinner kan du försöka lägga till en ny enhet till exempel via arbetsdatorn på adressen: https://mysignins.microsoft.com/security-info.

Vi rekommenderar att du lägger till MFA-autentisering på två separata enheter för säkerhets skull. 

Extra bekräftelse vid inloggning

Det kommer att ske förändringar i inloggningen till MFA. Du kan få en ytterligare fråga Stay signed in? när du loggar in.



Du kan kryssa i rutan Don't show this again och svara Yes.

 

Problem

Fungerar verifikation via telefon fungerar ej?

Telefonidentifieringen ger meddelandet "Request failed due to exceeding the number of allowed attempts". Telefonidentifieringen tillåter fem misslyckade försök inom en timme, varefter identifieringsmetoden läser sig i 24 timmar. Det enda sättet att logga in under denna tid är genom att använda andra identifieringsmetoder, till exempel Authenticator-appen.

Se lösningar på de vanligaste problemsituationerna här.

Keywords

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp